hur myckt salt????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    hur myckt salt????

    hur mycket sallt kan ja ha i ett kar på 100L ??
    har en platy som visar som jag misstänker tecken på
    torpedsjuka, i karet går det även pansarmalar, även väderål pansarmalar vet ja inte gillar
    salt vet inte hur ålen är.
    så hur myket salt vågar ja köra i??
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    0,1 procent skulle jag säga är det högsta. 0,04 procent optimalt. sen så är det ingen klar sanning med att pansarmalar inte trivs i salt. detta har debatterats lång tid och kan mycket väll vara en myt. sen tänker du medicinera enbart med salt till en sjuk platy rekommenderar jag att du gör det i ett karantänsakvarium med en salt halt på 0,4 till 0,5 procent. och gärna kombinerar det med ett medicinskt preparat det är dock lite oklart vad som orsakar torpedsjukan. skulle dock kunna tro att det är någon sorts bakterie som får fäste på närver och muskler. men detta med torpedsjukan får någon annan svara dig på som har bättre erfarenhet än mig.
    Senast redigerad av viktorbj; 09 December 2013, 19:35.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      hur myckt salt????

      Ursprungligen postat av mrfrost
      hur mycket sallt kan ja ha i ett kar på 100L ??
      har en platy som visar som jag misstänker tecken på
      torpedsjuka, i karet går det även pansarmalar, även väderål pansarmalar vet ja inte gillar
      salt vet inte hur ålen är.
      så hur myket salt vågar ja köra i??
      Kör på 1dl salt i ditt kar.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • mrfrost
        • October 2012
        • 186

        #4
        okej tack för era svar, vet att man brukar säga 1dl på hundra liter, var bara osäker på hur malarna skulle ta detta,
        men ska prova o köra i salt nu då,
        tack igen

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Har ingen aning om vad torpedsjuka är men
          1/ Här rekommenderas 1% salt - 1l salt till 100 liter vatten och det är ju närmast saltvatten - men det klarar säkert hupyy - men inte de andra
          2/ Salt i sig dödar inte några bakterier/infektioner i så små mängder som 1-2-3 dl salt per 100 liter vatten
          3/ Salt i vattnet underlättar den osmostiska balansen vilket ju kan vara poistivt - men då bör den nog vara 2-3 dl per 100 l vatten
          4/ En liten mängd salt tar bort skadeverkningarna av nitrit - men är det inte det så..........
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...