Har fått Camallanus i ett av mina kar. Tips önskas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #91
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Det är i utmaningarna man ska finna glöden Blåvingen allt ska inte vara lätt.

    Mitt i allt så är det ju tur att det är stryktålig fisk som drabbats, det kunde ju ha varit plattfisken. Från och med nu kanske det kan vara en idé med ett karantänakvarium?
    Jodå glöden finns nog där ändå, men det var en omställning med parasiter i karet. Karantän-kar är ju bra i allmänhet men fyller ingen direkt funktion för Camallanus eftersom det kan ta åtminstone 2-3 månader innan du ser yttre tecken på infektionen. Den månad många tar för karantän blir ju för kort. Och det känns nog inte bra att medicinera ny fisk för säkerhets skull?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • T_B
      • September 2013
      • 96

      #92
      Har du ingen gris- eller fårbonde i närheten? Problemet med flubenol 5% är inte att det är svårt att få tag i, utan att det säljs i stora o därmed dyra förpackningar. En bonde kanske kan sälja lite till en billig peng... en tanke bara.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #93
        Bytte vatten i mitt nyaste kar ett Lido 200. Döm om min förvåning när en Camallanus Cotti mask plötsligt susade förbi och åts upp av en Endlers. Det är exakt samma fisk som medicinerades för 1,5 år sedan. Det är exakt samma inredning. Ingen fisk har haft det vad jag sett i ändtarmen. Växterna, rötterna. Inget nytt är tillsatt. Så hur karet har kunnat bli infekterat efter 1,5 år igen med samma innevånare är en ren gåta. Nu blir det kembombning med Nematol!
        Klicka på bilden för större version

Namn: Camallanus Cotti_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,7 KB
ID: 2172096
        Här är en bild på mitt nya husdjur.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #94
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Bytte vatten i mitt nyaste kar ett Lido 200. Döm om min förvåning när en Camallanus Cotti mask plötsligt susade förbi och åts upp av en Endlers. Det är exakt samma fisk som medicinerades för 1,5 år sedan. Det är exakt samma inredning. Ingen fisk har haft det vad jag sett i ändtarmen. Växterna, rötterna. Inget nytt är tillsatt. Så hur karet har kunnat bli infekterat efter 1,5 år igen med samma innevånare är en ren gåta. Nu blir det kembombning med Nematol!
          [ATTACH=CONFIG]76603[/ATTACH]
          Här är en bild på mitt nya husdjur.
          Kan någon av dessa hemska ha överlevt i tarmarna och lurat hela tiden tror du, det är vad jag tror i alla fall.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #95
            Jag fattar ingenting Inger men känner ju igen den från förr. Så kanske det är men ingen fisk har röda sytrådar i baken. Men nu är jag ju inte så uppvevad som förra gången Jag vet ju att det biter. Eller jag trodde jag visste det i varje fall. Det enda jag släppt ned i karet utifrån är några Helenasnäckor tidigare. Men har inte läst att Helenasnäckor kan fungera som värddjur.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #96
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Jag fattar ingenting Inger men känner ju igen den från förr. Så kanske det är men ingen fisk har röda sytrådar i baken. Men nu är jag ju inte så uppvevad som förra gången Jag vet ju att det biter. Eller jag trodde jag visste det i varje fall. Det enda jag släppt ned i karet utifrån är några Helenasnäckor tidigare. Men har inte läst att Helenasnäckor kan fungera som värddjur.
              Det är inte så mycket som vevar upp en nu för tiden, känns som om man har varit med om det mesta både gällande fisksjukdomar och hemska otrevliga alger (claddo, som jag fortfarande är med om) .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #97
                Hmm, nu får man ju en gnagande oro att det rätt som det är tänker dyka upp nya äckelmaskar här också, fast jag inte har sett några i nå't av karen, vare sig på fiskarna eller i pumparna, på ett bra tag Kanske är så illa att har man en gång haft skiten i karen, så blir man aldrig av med det helt om man inte byter ut all fisk, växter, inredning, och filtrering.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #98
                  Har fått Camallanus i ett av mina kar. Tips önskas.

                  Nu verkar det som att jag överreagerat på masken. Det kan vara antingen en Lumbriculus eller Dero likaväl. När jag nu hittat både Dero och Lumbriculus på google och sett bilderna måste jag erkänna att speciellt lumbriculus ser ut exakt som masken jag såg. Men även Dero.
                  Då ligger jag lågt med kembombningen utan inväntar fler tecken. Ingen av fiskarna har ju de tidigare röda hårstråna i analöppningen. Så där kan det gå när man målar fan på väggen för fort.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #99
                    Och då gissar jag att dessa inte är parasiter? Hmm, kanske var så'na jag såg i pumpen då. Tror som sagt inte Camallanus blir så stora och tjocka som de jag såg.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Camallanus nyfödda larver ser ut som små korta knubbiga rosa minimaskar.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        De jag såg i pumpen var väl tre gånger så långa och tjocka som trådarna man brukar se sticka ut ur fiskarna.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...