Har fått Camallanus i ett av mina kar. Tips önskas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Har fått Camallanus i ett av mina kar. Tips önskas.

    Såg på mina nyckelhål några små små röda strån sticka ut ur analöppningen. 4 av fem har det i karet. När jag läst runt på forumet så verkar Sera Nematol ta bort skiten som vad jag förstår är Camallanus. Men har också läst att flera medicinerat med dubbel dos. Varför högre doser?
    Sedan undrar jag om jag även bör behandla Diskuskaret och Räknanot? Vissa prylar har ju varit i alla mina kar. Aldrig någonsin haft Camallanus innan detta. Gissar att jag fick in det med mina Guldancistrus.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Grattis, bara att åka och köpa Nematol.
    Jag körde i dubbel dos för säkerhets skull då jag läst att enkel dos inte hade räckt hos någon.
    Jag är inte värst, Hannes tog tredubbel...

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Har fått Camallanus i ett av mina kar. Tips önskas.

      Tack så mycket för gratulationen du

      Skaffar SERA Nematol i morgon. Tror du man måste ta alla kar?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Det bör du nog göra, jag upptäckte först skiten i mitt 112-liters, och se'n dök det upp i de andra karen också.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Men du kanske skall låta räkorna vara, medlet skall tydligen skada ryggradslösa djur...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Har fått Camallanus i ett av mina kar. Tips önskas.

            Tror det är sniglar som kan få gå till de sälla jaktmarkerna. Har du rätt ryker mina Amano.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Eftersom jag inte såg nån rektion på masken efter halva kurtiden så körde jag i dubbel dos och då försvann masken. De små snäckorna jag har tycktes inte påverkas ett dugg... Viktigt att köra andra kuren efter 3v.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Mina malajer fortsatte att leva!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Har fått Camallanus i ett av mina kar. Tips önskas.

                  Ok. Så budet är dubbeldos Nematol för att få bort dessa levande hemorrojder?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Det fungerade utmärkt på mina bolivianer i alla fall!
                    Jag tappade inga malar heller, trots att de skall vara känsliga för medicinen.

                    Det jobbiga är ju att man måste byta så vanvettigt mycket vatten efteråt...
                    Senast redigerad av Mr Woods; 08 December 2013, 19:17.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Skit också. Mina Amano kommer inte att fixa Nematol-behandlingen. Känns botten. Dessutom verkar ämnen från Nematol ligga kvar i akvariet länge så även om jag håvar ut dem så är det kört för dem i detta kar. Någon som vet om räkor kan vara bärare av Camallus?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Nanoräkan
                        • May 2011
                        • 255

                        #12
                        Borde det inte gå att flytta amano-räkorna till ett tillfälligt kar eller låda under behandlingen? De bör väll rimligtvis inte kunna bära på smittan?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Har läst på nu och räkor kan inte bära på smittan, men är extremt känsliga för giftet i Nematol. Så efter en månad eller så kan det räcka med att du flyttar en rot eller växt så dör de direkt. Det allra djävligaste är att det står att man ska behandla alla kar. Och om jag ska behandla Diskuskaret så dör alla Amano och körsbärsräkor där. Har 20 Amano och säkert 50 körsbärsräkor. Sedan kommer räkornas död ju att påverka vattnet. Så detta suger ordentligt måste jag säga. Ska kolla uppmärksamt i Diskuskaret i morgon. Suck och dj-lars skit säger jag
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Jens79
                            • September 2013
                            • 200

                            #14
                            Har fått Camallanus i ett av mina kar. Tips önskas.

                            Åh så ledsamt.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Ja det är ledsamt och rejält frustrerande Gillar mina räkor och det suger fett att avliva 70 st. i Diskuskaret vilket det ju i praktiken blir om det Diskuskaret behandlas. Omöjligt att hitta räkorna där. Kör vidare på detta skittema i mina två andra trådar Drömmen om ett Diskusakvarium och Äntligen ett akvarium
                              Senast redigerad av Bluewing; 09 December 2013, 06:12.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...