Protozin för vitaprick, vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Protozin för vitaprick, vattenbyten?

    Idag har jag doserat sista dosen med protozin, dag 6, men hittar ingenstans på förpackningen om hur länge jag skall vänta med att göra vattenbyten så jag får ut medicinen ur karet? Skall jag vänta en vecka till eller skall jag vänta nån dag?

    Ser även att vissa yngel har någon enstaka prick kvar, har inte medicinen tagit då och jag skall köra en ny kur?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Jag hade samma problem sist när jag hade vitaprick i mitt stora kar.
    Men jag lät medicinen va kvar i några dagar till innan jag bytte vatten, och då försvann dom sista prickarna som fiskarna hade.
    Så låt det va ett par dagar till så kanske prickarna försvinner om du har tur

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Ok, då gör jag ett vattenbyten i mitten på nästa vecka konstigt att det inte står på flaskan hur man skall bete sig efter sista dosen.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Sv: Protozin för vitaprick, vattenbyten?

        Ja det hållet jag med om.

        Hoppas det går bra

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          Min gissning är att man helt enkelt ska "glömma bort" det och låta det verka så länge det verksamma ämnet fungerar, för att sedan göra vattenbyte när man brukar göra det

          Det tar du ändå några byten innan det är helt borta.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Kan nog mycket väl vara så
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              tänk om innehållet är ett lättflyktigt ämne eller ett ämne som sakta men säkert går över till en annan kemikalie. jag skulle personligen gjort om behandlingen och det skadar ju inte heller.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ursprungligen postat av viktorbj
                tänk om innehållet är ett lättflyktigt ämne eller ett ämne som sakta men säkert går över till en annan kemikalie. jag skulle personligen gjort om behandlingen och det skadar ju inte heller.
                Får se hur det artar sig annars gör jag om behandlingen men skulle absolut inte göra om den bara för att.. Jag anser att man inte skall slänga i en massa kemikalier om det verkligen inte behövs, använder knappt växtgödning heller.
                Senast redigerad av PiaJo; 07 December 2013, 11:36.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                Arbetssätt...