Är det något fel på mitt akvarium/har jag en mördarfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaN
    • November 2013
    • 13

    Är det något fel på mitt akvarium/har jag en mördarfisk?

    Jag har nyss startat ett 60l akvarium, för cirka 3 veckor sedan, jag använder mig av eheim (?) filter.
    Jag la först i 6 st sorgmanteltetror, sedan lite mindre än 1 vecka efter la jag i 4 Corydoras Sterbai och 2 små Ancistrusar, efter det väntade jag en vecka till och la i 5 st Guppys och 4 st Platys, 1 kampfisk. Sedan nästa dag såg vi bara 4 st guppysar och vi trodde såklart att dem på djurmagazinet då glömt en, så vi åkte dit och fick den sista då och sedan tyckte vi även att eldstjärtarna var fina, så vi vill ha en sån. Vi frågade "experten" på djurmagazinet om det gick att ha så många fiskar, om de passade tillsammans och allt möjligt för att våra nya fiskar skulle må bra. Senaste fisken kom för cirka 1 vecka sedan och vi gjorde som det stod på påsen vi fick, alltså väntade med att sätta ner dom och hällde lite vatten i påsen i taget osv.
    Sen några dagar senare så hittar vi 3 fiskar som har dött och tydligen så var det 2 guppysar och 1 platy, men vi hade fortfarande 4 guppysar, så den som vi trodde att vi inte fick hade tydligen dött och var gömd bakom pumpen. Sedan 1-2 dagar efter hittar vi kampfisken, helt grå och alla fenor var borta. Vi tog såklart bort alla direkt. Vi har inte hunnit kolla alla värden osv, för vi vet inte vad vi behöver kolla och vet inte vart detta test kan köpas. Vi brukar byta 10-20% vatten en gång i veckan och senaste var för cirka en vecka sedan, så vi ska byta snart igen. Vi har nyligen möblerat också, då vi satte ner ett stort skepp och flyttade runt lite.
    Vi matar fiskarna med vanliga flingor 1 gång om dagen och två dagar i veckan sätter vi ner 3 st tabletter till malarna, men det händer ofta att de stora fiskarna smakar av dem också..
    Nu såg jag idag att en av platysarna har en genomskinlig fläck på huvudet och röd runt gälarna/huvudet och en av sorgmantlarna har ett smalt rött sträck som går från bakre fenan fram till huvudet, ska de se ut så? Innan kampfisken dog så åt den inte så mycket och många fiskar är vid ytan ibland.
    Vi har även sett att en av sorgmantlarna högg mot andra fiskar och jagade iväg dom när de simmade för nära, kan den ha dödat de andra fiskarna, jag tänkte när kamfisken inte hade några fenor kvar?
  • FeliciaN
    • November 2013
    • 13

    #2
    Kan vi ha för många fiskar? För vi tyckte att det var lite mycket, men han på djurmagazinet sa att det kunde vara så många..

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ja du har för mycket fisk och en del olämpliga! Tex eldstärt är en aggressiv fisk och ska ha minst 200L, kampfisk är som regel aggressiva mot andra fiskar med stora fenor som tex guppy, Ancistrus tycker jag inte passar i ett så litet kar då dem blir ganska stora. Du har fått dina problem pga av detta och i kombination med ett nystartat kar.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Det låter som lite för många fiskar och för snabbt. Se om du kan ta med ett vattenprov till affären så får de kolla värdena åt dig, eller köp ett nitrit test (dropptest).
        Skulle nog lämnat tillbaka eldstjärten, de brukar vara revirhävdande och rätt aggressiva. 60L är lite litet för den ändå.
        Sorgmanteltetror kan bita fenor ja, speciellt om de är för få. Kampfiskhanar och guppyhanar funkar sällan heller, kampfiskarna brukar slåss med det mesta som har långa fenor.

        Edit: åheim beat me to it Håller med om ancistrusarna, finns andra algätare som passar bättre.
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • FeliciaN
          • November 2013
          • 13

          #5
          Så ni tycker att de på djurmagazinet har fel gällande mängden av fiskar? Kampfisken är ju död, sen tänkte vi ta tillbaka sorgmantlarna då vi tyckte en del var lite aggressiva mot de andra. Eldstjärten är väldigt lugn, har inte sett att den ens jagat en annan fisk eller liknande, men borde den tas tillbaka ändå? Sen så tyckte vi också att akvariumet var litet för ancistrusarna, men tror ni dem klarar sig?

          Kommentar

          • FeliciaN
            • November 2013
            • 13

            #6
            Har hört från en annan att det kan vara vita pricksjukan, tror ni det kan vara det och hur ser man det isf?

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Sv: Är det något fel på mitt akvarium/har jag en mördarfisk?

              Ursprungligen postat av FeliciaN
              Så ni tycker att de på djurmagazinet har fel gällande mängden av fiskar? Kampfisken är ju död, sen tänkte vi ta tillbaka sorgmantlarna då vi tyckte en del var lite aggressiva mot de andra. Eldstjärten är väldigt lugn, har inte sett att den ens jagat en annan fisk eller liknande, men borde den tas tillbaka ändå? Sen så tyckte vi också att akvariumet var litet för ancistrusarna, men tror ni dem klarar sig?
              Totalt fel och tokiga arter att ha i ett så litet akvarium. Man blir ledsen. Ancistrus kan funka, men vill egentligen ha större. Eldstjärt växer ur ditt akvarium jättefort, den kan du bara inte ha där.
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                Ja det låter som de var lite väl optimistiska där. Tror inte det håller i längden med eldstjärten, dels för att karet är litet men också då de brukar bli grinigare ju äldre de blir. Är det en liten en ni har?
                Ancistrusar klarar nog rätt mycket, de brukar vara tåliga typer och växer hyfsat långsamt, men de kan bli en 15cm stora och skitar ner en hel del så nog bättre för både deras och er skull att skippa dom.
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Är det något fel på mitt akvarium/har jag en mördarfisk?

                  Ursprungligen postat av FeliciaN
                  Har hört från en annan att det kan vara vita pricksjukan, tror ni det kan vara det och hur ser man det isf?
                  I så fall är fiskarna vitprickiga... Sök på vita prick här i forumet, eller klicka dig in direkt på forumsektionen för sjukdomar. Jag tror på alltför snabb uppstart, för många fiskar för snabbt. Då bildas nitrit, vilket kan leda till dödsfall i förlängningen. Det har inte hunnit byggas upp tillräckligt med nyttiga bakterier i akvariet, som kan ta hand om avfallet som fiskarna producerar. Då blir vattnet giftigt, kan man i korthet säga.
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • FeliciaN
                    • November 2013
                    • 13

                    #10
                    Jo, vi har en ganska liten en, kanske 4 cm eller något sådant. Sen ska vi låta akvariumet vara med de fiskar vi har om vi lämnar tillbaka ancistrusarna och eldstjärten. Vilka fiskar kan vi ha i ett 60l, tänkte om vi ska ta tillbaka några fler?

                    Kommentar

                    • Dopply
                      • December 2012
                      • 485

                      #11
                      Anledningen till denna massdöd är mycket troligt orsakat av för snabb fiskintroduktion. Du skulle ha nöjt dig med de 6 tetrorna de första 4 veckorna så att bakterierna hänger med i svängarna..

                      Jag rekommenderar att du köper ett dropptest för NO2 så att du själv kan se hur det går med cyklingen..

                      Eldstjärten hör inte hemma där, får du återlämna den så kan det vara en bra idé.

                      Ancistrusarna kommer att växa ur ditt kar med, fast det tar några år. Men dom kommer definitivt att växa ur karet..

                      Jag tycker du ska börja om med resterande bestånd och ta det lite lugnare denna gång..

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        • May 2003
                        • 1831

                        #12
                        Hej!

                        Känner att det är aktuellt för mig att svara då jag är "experten" i fråga från DjurMagazinet.
                        Först och främst är det mycket beklagligt att en del av dina fiskar har dött.

                        Att fiskmängden är för hög håller jag inte alls med om. 20-23 fiskar i den storleken i ett 60 liters fungerar alldeles utmärkt. Att dessa även har köpts under en treveckorsperiod är för mig helt i sin rätt.

                        Sen är det faktiskt så att har man kampfisk så fungerar det i många fall bra med den typen av fiskar du har. Vi har våra eldstjärtar med bland annat guppys, platy osv utan problem. Sen kan man ibland få rötägg till fisk som kan få för sig att bita i fenorna, även om de inte är utpräglade fenbitare. Speciellt på fiskar som har långa fenor. Alla fiskar är individualister, så att säga att en art gör si eller så behöver inte vara skrivet i sten.

                        Hur betedde sig fiskarna? Skulle det vara för mycket fisk på en gång så är en nitritspik vanligaste fenomenet, och isåfall skulle majoriteten av fiskarna må dåligt samt kippa efter andan. Nu låter det helt som att det är en fenbitare som terroriserar i akvariet och då får du givetvis lämna tillbaka den. Det löser nog alla problem på en gång. Ta gärna med ett vattenprov så får vi kolla vattenvärden om du vill det.
                        Med vänlig hälsning
                        Alexander

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #13
                          Uppstarten av akvariet gick nog lite för fort med dåligt påläst akvarist och butik som inte hängde med riktigt.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Det är alltid butikens fel. Ska köra över en katt sen så att den dör, sen ska jag skylla allt på Wafab, för att de sålde min Opel.


                            Logik, jappjapp!
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #15
                              Jag skrev inte att det är bara butikens fel men nog verkar det underligt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...