Vita pricksjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blondiekarro
    • December 2013
    • 2

    Vita pricksjukan?

    Mitt första inlägg här.
    Efter att ha sökt rundor en del på nätet angående vita pricksjukan utan svar på min fråga skriver jag nu här.
    Jag har fått vita pricksjukan i akvariet, eller rättare sagt har jag trott att det varit det. Har behandlat två ggr med "Protozin - treats White spot & Fungus". Dock verkar inte problemet försvinna, flertalet fiskar har dött och de är fulla med vita prickar. D
    ock är det bara guppys, ancistrus o black molly som dör, mina dalmatinermolly och platys har överlevt och heller aldrig haft vita prickar.
    Kan det vara något annat än vita pricksjukan eller finns det något annat medel att behandla vita pricksjukan med?

    Tack på förhand.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vita pricksjukan?

    Du kan inte ta en bild och länka hit?
    Höj tempen till 28-29 grader om du inte redan gjort det, samt ha god syresättning. Tillsätt 0,5 dl salt, funkar fint med vanligt bordssalt.
    I morgon kollar du med din affär om de har "Exit" hemma, som är en bra medicin mot vita prick (om det nu är det).
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Hur är dina vattenvärden egentligen.. fiskar med dåligt immunförsvar blir ofta sjuka.. är vattnet bra brukar fiskarna hålla sig friska..

      Hur stort kar med vilken filtrering och vilka fiskar i?
      Hur ser dina vattenvärden ut/ hur ofta byter du hur mycket vatten och vilken temp?
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Blondiekarro
        • December 2013
        • 2

        #4
        Har ett 54 liters akvarium med 1 dalmatinermolly, 2 platy, 1 guppy, 7 okända yngel och 6 körsbärsräkor. Har haft fler gyppys men 4 stycken har dött idag.

        Jag byter vatten en gång i veckan, byter då cirka 10-15 liter. När jag byter har jag i ektozon och Aquasafe.

        Doppvärmaren i akvariet står på 26 grader. Har mycket växter i akvariet och som skrivit tidigare verkar det som min dalmatinermolly och platy överlever allt. Har bara haft akvariet sen början av oktober, fick nitrit ganska fort men detta har varit borta nu sen ca en månad tillbaka.
        De 4 överlevande fiskarna jag har nu ser inte ut till att ha vita prickar på sig, dock har jag sett att vissa yngel är vitprickiga(vet dock inte om det kan vara så att det är dalmatinermolly).

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Om du har behandlat med medicin mot vitaprick och prickarna inte försvinner, måste det nästan vara något annat... Som sagt, länka in bilder här för hjälp med diagnosen. Din skötselregim låter bra, men kolla också med en termometer vilken temperatur du verkligen har i akvariet. Doppvärmare är inte tillförlitliga.
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Vita pricksjukan?

            Ibland kan en medicin inte funka fullt ut, och det är inte ovanligt att man får köra fler behandlingar med olika preparat.
            En bild hade varit guld värt för att kolla om det är vita prick.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Joubert
              • June 2007
              • 108

              #7
              Har precis samma problem i mitt ena akvarium och har förstått att vita pricksjukan kan va väldigt lätt att förväxla med sammetssjukan som skiljer sig i behandlingarna...
              Jag har behandlat mot vita prick men kan förmodligen i och med de gjort det ännu mysigare för sammetssjukan parasiterna som jag nu tror det är istället..
              Här finns bra info om sammetssjukan, med de säger jag inte att det inte är vita prick du har...
              // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

              Kommentar

              Arbetssätt...