Bortfrätt bakfena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RoffePoffe

    • August 2012
    • 88

    Bortfrätt bakfena

    Tog just bort 7 av 8 Blå Axelrodi, suck. I onsdags verkade en lite hängig, sedan igår var det flera som såg lite vissna ut men inga yttre skador. Stod liksom och klippte med bakfenan. Idag när jag kom hem var två döda och på alla andra (utom en) var bakfenan liksom bortfrätt. Inga andra fiskar i akvariet verkar påverkade. Där finns alldeles för många guppy, samt några Galaxy-rasbora och rasbora merah. Akvariet är på 60 liter, så lite trångt är det, eftersom ingen verkar vilja äta upp ynglen. Axelrodi skall ju vara känslig för förändringar i vattenkvlitet, men då borde de väl bara dött, inte skulle fenorna ha försvunnit.
    Fiskarna är borta så inget att rädda, men om någon har någon ide vad det kan vara som gick så snabbt med fenorna är jag intresserad.

    /RoffePoffe
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Tråkigt att höra tyvärr kan jag inte hjälpa dig.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • RoffePoffe

      • August 2012
      • 88

      #3
      Känns som det kanske är fenröta. En galaxyrasboras stjärtfena var angripen idag. Kört stort vattenbyte och tillsatt salt så får vi se. Var kanske för frikostig med det frystorkade häromdagen. Axelrodi skall ju vara väldigt känslig för vattnet så det kanske inte var så konstigt att det kom snabbt på dem. Bara att hålla tummarna för att det inte blir fler fall nu.

      Kommentar

      Arbetssätt...