vad är det för fel? torpedsjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annah
    • December 2006
    • 28

    vad är det för fel? torpedsjukan?

    Förstår inte vad som är fel hos fiskarna. De drar ihop fenorna, tillslut blir de krokiga, och sämre tills man låter de få "simma vidare".
    Nitrit och ph är helt ok.
    Några tips på vad det kan vara?
    Har mollys, platys, svärdbärare, guppy.
    Läste någonstans om något som hette torpedsjukan, men förstod inte vad det är, och mer viktigt vad man kan göra om det är det?
    Någon som har något tips??


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Många gånger är nog torpedsjukan ett litet samlingsbegrepp när ungfödare blir dåliga. Som du säger, de kroknar och simmar med svajande rörelser, orkar inte simma någon längre tid, matvägrar osv...Ibland kan det hjälpa med tillsats av salt (1 dl/100 liter akvarium), men hjälpen brukar inte bli långvarig innan fisken återgår till sitt försämrade tillstånd, och det brukar vara lindrigast att ta bort den.
    Samma fenomen kan man ibland se på tex guppy som trots allt inte är så gamla, men redan är utslitna i kroppen. Honor som fått några kullar, kan efter en födsel bli sådan och nästan få insjunken mage. Då är det ganska stor risk att den gjort sitt...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • annah
      • December 2006
      • 28

      #3
      Som jag har fått för mig då, bäst att plocka bort, mindre lidande för fisken.
      Jo, har märkt att så fort mina guppys har ynglat av sig en gång så är de "förbrukade", om man får säga så, och hannarna så sönderavlade att när stjärtfenan blivit för tung så kroknar det av tyngden, för att sedan matvägra och ge upp.

      Men visst törs jag köra en saltomgång nu när jag gör nästa vattenbyte? trots att jag har två ancistrus?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        vad är det för fel? torpedsjukan?

        Jadå, men tänk på att saltet ackumuleras i karet om du gör mindre vattenbyte än 50% och tillsätter salt för hela karet.
        Jag gillar ungfödare, men de senaste åren är det Endlers som gäller om jag köper guppy.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...