Vita pricksjukan på Malawi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    Vita pricksjukan på Malawi ?

    Hört att det är sällsynt att få vita pricksjukan hos Malawiciklider men inte omöjligt.
    Vid en närmare titt på min Whitelip idag så upptäckte jag att det har små små vita prickar på kroppen, framförallt vid huvudet och fenor
    (bifogar aningen dåliga bilder...) Dem är aningen slöa och några av dem vilar lite då och då mot botten men fortfarande väldigt pigga.
    Läste att vita pricksjukan kan orsakas av kallt vatten, är runt 26-27 grader i akvariet nu så tycker inte att de kan va för kallt ?
    Förutom whitelipen finns de även golden och malar i akvariet men det finns inga tecken på att golden skulle va drabbade...

    Om inte vita pricksjukan kan de möjligtvis va nån form av svamp eller parasit kanske ?
    Bifogade filer
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    #2
    Besökt akvariebutiken och samrått med killen där att medcinera mot vita pricksjukan med "JBL Punktol ultra" som även ska va lite bredare ifall det skulle röra sig om något annat parasit liknande...
    Kör bara på halva doseringen eftersom afrikanska ciklider kan va känsligare och när det dessutom går malar i akvariet som kan va känsliga mot medicinering.... Även höjt vattentemperaturen nå grader.

    Nu håller jag bara tummarna att allt går bra och ingen dör ifrån mig
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

    Kommentar

    Arbetssätt...