värmeslag??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina Falkestav
    • November 2002
    • 359

    värmeslag??

    vad är symptomen på för varmt vatten egentligen? Har en fjärlisgoby hane som inte alls mår bra. Kom hem i går efter att ha varit och testat vattnet i karen hos en zoohandlare. Vattenförhållandena vad gäller nitrit/nitrat var tydligen perfekta i det karet där han går.
    När jag kom hem hade min nya pump börjar "tomgå" den stod bara och tuggade utan att varken ta in eller spruta ut vatten, och gobyhanen mådde inte alls bra, han låg och flämtade och hade svårt att hålla balansen, trodde han skulle dö. Jag satte snabbt dit en annan pump och hjälpte honom att lägga sig på ett bättre sätt. då verkade han nöjdare, och när jag tittade till hoom senare hade andningen lugnat sig litet, även så i morse. Nu är han dock igång igen och har svårt att andas, och att hålla balansen, kollade på termometern, den stod på 27 grader, vilket är 5 grader mer än vad de brukar ha. Fjärlisgoby honan är ljus och ser stressad ut hon oxå, men verkar må hyfsat.
    Önskar så att jag visste vad man kan göra för min hane!! Har försökt sänka temperaturen genom att lägga i isbitar i akvariet nu, kan det vara ´"värmeslag" som ger sådana här effekter, men 27 grader är ju inte så högt ändå tycker jag... Kan goby hanen fått en hjärnskada eller något utav att itne få ner tillräckligt med syre i vattnet när pumpen inte jobbade, skall tillägga att de gick utan pump i en vecka när de flyttade in och de verkade itne må dåligt av det. Övriga fiskar i karet verkar "trötta", ligger mycket stilla.
    Hjääälp, vad skall jag göra!
    Nina
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    De blir otroligt slöa och oftast anfådda. 2 av mina Rödzebror strök med igår av värmen förmodar jag.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Nina Falkestav
      • November 2002
      • 359

      #3
      *ugh*! Jo det låter som om det vore det... Finns det inget man kan göra då? Har som sagt försökt sänka temperaturen i karet, men han mår fortfarande dåligt.
      Nina

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Byt vatten så du får ned temperaturen lite, ta väck täckglas om du kan och släck ned ljusrampen dagtid. Det lättaste är faktiskt att du inte värmer upp vattnet så mycket. Ventilera rummet som akvariet står i, dra för gardiner/persienner etc.

        Om det ändå blir varmt, kyl inte med enstaka isbitar, utan med frusna PET-flaskor eller liknande som håller tempen några timmar och har kapacitet att kyla ned vattnet. Om du har 100 liter vatten i akvariet och skall sänka den med en grad så får du stoppa ned en hel "karta" med is från kylen, och skall du hålla tempen nere så lär du få stoppa ned en sådan karta varje timme.

        Swetrot

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Varmare vatten är sämre syresatt också. Öka syresättningen genom att låta en fläkt blåsa på ytan så den rör på sig mer, då får du också ner temperaturen. Ta bort täckglas eller liknande och i värsta fall kan du låta lampan vara på på natten istället för på dagen (vända på dygnet). Vattenbyte ökar också syresättningen i vattnet och sänker temperaturen.

          Hoppas du får ordning på problemet!
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            En fryst PET-flaska varar i ca 5-10minuter i mitt akvarium. Tempen går dock ner ett par grader om man har 2-3 stycken. Tänk på att inte fylla flaskorna helt med vatten.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Nina Falkestav
              • November 2002
              • 359

              #7
              tack för tipsen! Har ingen lampa på och ingen värmare i karet.

              Skall försöka få fram några pet flaskor...
              Finns det något mer att göra för stackaren som itne mår bra?
              Nina

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen skickat av Nina Falkestav
                vad är symptomen på för varmt vatten egentligen? ... kollade på termometern, den stod på 27 grader, vilket är 5 grader mer än vad de brukar ha.
                Symptomen är, som har påpekats, som vid förgiftning - men jag måste säga att jag är oerhört skeptisk till att någon akvariefisk dör av en temp av 27 celsius. Inte ens mina mörtar mår illa vid den tempen, utan klarar åtminstone lite över 30 (det var vad jag hade igår, och de hade inga symptom alls).

                Menmen - gör ett stort vattenbyte med något svalare vatten. Vad det än är för problem du har med vattnet (låg syrehalt kanske; varmare vatten har lägre syrehalt) så kan det kontras med ett vattenbyte.

                Vattenfyllda frysta 1.5L PET flaskor (eller 5L saftdunkar) är ett bra sätt att snabbt få ner tempen, men jag tror som sagt inte att du i första hand har temperaturproblem.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  Symptomen är, som har påpekats, som vid förgiftning - men jag måste säga att jag är oerhört skeptisk till att någon akvariefisk dör av en temp av 27 celsius. Inte ens mina mörtar mår illa vid den tempen, utan klarar åtminstone lite över 30 (det var vad jag hade igår, och de hade inga symptom alls).
                  Håller med generellt men en del killies mår definitivt illa av en temp på 27. Går det flera veckor så dör de men framförallt tar de väldigt mycket stryk av det och det kan vara svårt att få dem i lekkondition igen. Över 30 under lång tid är definitivt inte bra för en del fiskar.

                  Jag kan tänka mig att det oftare är syrgasen som är problemet (vilket redan nämnts): Mer nedbrytning, högre metabolism (och därför högre behov av syrgas), lägre syrgashalt. Se till att det inte ligger en massa skräp i akvariet, mata mer förståndigt, byt vatten oftare, håll nere fiskbestånden, öka cirkulationen av ytvattnet osv. När det gäller belysningen finns det två enkla saker att börja med: ha tänt 8 timmar och lägg några lister mellan ramp och glas så att luft cirkulerar. Om man inte har hoppande fisk så tar man bort täckglsen (vilket också nämts redan). Annars kan man se till att luft kan cirkulera t ex genom att lägga tändstickor mellan täckglas och akvarium. Killies är fiskar som orsakar mest problem och de är helt omöjliga att hålla utan täckglas. Rivulus försöker t ex fly upp på land (eller kletar sig fast på sidorutan) om det blir för varmt verkar det som (hoppar tillbaka för att fukta sig ibland) och har man inget täckglas så hoppar de ut.
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • Nina Falkestav
                    • November 2002
                    • 359

                    #10
                    Det underliga var ju att jag testade vattnet precis samma dag, och det var perfekt sade de på affären (akvarielagret). Det som kan ha gjort det var att pumpen pajade och att jag fick byta till en mindre pump, men de har klarat sig utan pump i en vecka innan, men då var det som sagt inte lika varmt... båda fjärilarna dog i går, hanen hade blivit sämre och sämre, och honan dog hastigt när hanen hade gett upp.
                    Nina F

                    Kommentar

                    Arbetssätt...