Grå beläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Grå beläggning

    Min ena Amandatetra tycks ha drabbats av någon form av grå beläggning på rygg och längst sidor. Jag försöker googla, men uppgifter är tvetydiga och jag vill inte behandla med mediciner hejvilt. Då beläggningen har en vag antydan av "sammetsliknande yta" så utgick jag ifrån att det kan vara sammetsjukan. ...Men trots att det har gått ett tag sedan jag upptäckte detta (jag har ställt iordning ett karantänkar och försökt reda ut vad jag ska behandla mot, därav att ingen behandling än ännu påbörjats) ser jag ingen försämring i fiskens mående. Sammetssjuka skall - om jag förstår saken rätt - orsaka att de kliar sig mot saker o kanske fäller ihop fenorna, men den beter sig precis som vanligt. (Jag är ingen tetra-fan, så för mig är Tetror allmänt konstiga i beteendet, men den hänger med resten av gänget och uppvisar ingen skillnad i beteende.) Skall det inte dessutom vara en väldigt smittosam sjukdom? Jag ser inget på övriga fiskar.

    Karet har blivit en aning överbefolkat (Endlers, nivet...) och jag funderar på om det är någon form av stress som orsakat färgskiftningen. ...Men vad skall jag behandla mot, och skall jag behandla enbart den drabbade fisken eller hela karet? Jag har försökt ta bild, men det är omöjligt att få en bra bild på det hela. Please, help!?

    Edit: Kan tillägga att jag inte ser att beläggningen består av "prickar", utan snarare som att den har mörknat i färgen, dock med en annan textur på ytan än resten av firren...
    Senast redigerad av tazzrat; 18 November 2013, 17:08.
Arbetssätt...