Fläckar på rasboran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Fläckar på rasboran

    Någon som vet vad det kan vara? Igår kväll såg jag att en av rasbororna har två fläckar på sidan precis nedanför ryggfenan. Det är inte vita prick utan de är oregelbundna liksom "sönderslitna" lite som pyttesmå penseldrag. De ser inte vita ut heller men det kan ju bero på ljuset. Fläckarna buktar inte ut. Idag ser den precis likadan ut och ingen annan fisk har fläckar.Den är pigg och livlig som vanligt och har samma färg som vanligt också. Jag försökte verkligen få en bild på honom men det är totalt hopplöst.

    Karet 350 l har varit igång sen 17/8 innerfilter 1000l/h och ytterfilter uppemot 700l/h
    Fiskar i (rasbororna) 23/8
    Siameserna och guramina åkte i under september
    Vb ca 30% var 14:e dag
    Värden idag Ph 7,5 Kh 4 Temp 26 grader

    Förra veckan försvann en rasbora men den hade inga fläckar eller prickar. Den hade varit blek och antagligen mobbad under en längre tid (svag individ?)

    Ska jag avvakta eller är det nåt jag måste ta tag i på en gång tro?

    Jag har flyttat inlägget. Det skrevs i torsdags så det är några dagar sen. Läget är oförändrat.

    Det enda som är nytt är en växt som jag planterade i mitten av oktober.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Kan det vara två fjäll som lossnat? Vilken färg har fläckarna? Vad är det för rasboror och vilka guramier? Finns det någon vass inredning?

    Kommentar

    • Mu(sic)
      • March 2012
      • 2305

      #3
      Jag har blå kilfläcksrasboror och mosaikgurami. Fläckarna ser ljusblåa ut snarare än vita. Jag har en del kvistar av sälg och asp men de ser ju inte direkt vassa ut. En anubias sitter med sån där grön ståltråd som man använder till växtbindning men jag har böjt undan ändarna och de sitter inunder plantan just vid roten. Det har jag inte tänkt på Men rasbororna simmar vad jag kan se aldrig runt vid plantornas rötter, men det kan ju vara det.

      Om det är en skada, ska jag tillsätta salt då? Jag gör vb idag. Och hur går jag tillväga?
      Senast redigerad av Mu(sic); 16 November 2013, 11:53.

      Kommentar

      Arbetssätt...