snälla hjälp fort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    snälla hjälp fort!

    Mitt kar på 180 l verkar inte må bra, en känsla jag har. har 10 st rödmunnar, och idag är det 9, en är mörk? varför? har 4 små skalarer som ska få flytta till mitt större sen, dom verkar oberörda.
    Har 6 rosentetror, varav än är supertjock. har vart det länge och ligger mest på botten, har pansarmalar som kliar sig mot botten.
    byter vatten varje fredag och tillsätter pmdd byter ca 30 procent.
    pump 1000/min

    antar att det bara är och vänta och se, men nån som har en ide varför rödmunnar blir så mörka? stress?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Christer5

    #2
    Har du kollat nitrit ?

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Nope, har inte kollat nått, funderar på att ta ett prov till affären , vad får man nitrit i från?
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #4
        Ok nitrit såg jag att du skrev, trodde du skrev nitrat, men det får man väll av för mycket matning? För mycket fisk etc? Tycker inte det rimmar heller...
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Hella2
          Mitt kar på 180 l verkar inte må bra, en känsla jag har. har 10 st rödmunnar, och idag är det 9, en är mörk? varför? har 4 små skalarer som ska få flytta till mitt större sen, dom verkar oberörda.
          Har 6 rosentetror, varav än är supertjock. har vart det länge och ligger mest på botten, har pansarmalar som kliar sig mot botten.
          byter vatten varje fredag och tillsätter pmdd byter ca 30 procent.
          pump 1000/min

          antar att det bara är och vänta och se, men nån som har en ide varför rödmunnar blir så mörka? stress?
          Tror du att du kan ta en bild av akvariet och lägga upp? Då får man en bild av hur det ser ut och vad som kan vara fel.

          Nitrit kommer från ammonium/ammoniak det blir sedan Nitrat tack vare bakterierna i filtret.
          Man har alltid en liten mängd kväve som Ammonium, Nitrit och Nitrat är olika former av. Det kommer från fiskarnas ämnesomsättning samt eventuellt förmultnande mat och växtdelar.
          Växterna tar också till sig mycket kväve vilket man då kan tillföra som Nitrat via PMDD exempelvis.
          Växterna kan också ta till sig ammonium och har faktiskt lättare att ta upp det än Nitrat. Även alger gillar Ammonium.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Har du gjort rent filtret nyss och på så sätt skapat obalans ?

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              Ursprungligen postat av bossep
              Tror du att du kan ta en bild av akvariet och lägga upp? Då får man en bild av hur det ser ut och vad som kan vara fel.

              Nitrit kommer från ammonium/ammoniak det blir sedan Nitrat tack vare bakterierna i filtret.
              Man har alltid en liten mängd kväve som Ammonium, Nitrit och Nitrat är olika former av. Det kommer från fiskarnas ämnesomsättning samt eventuellt förmultnande mat och växtdelar.
              Växterna tar också till sig mycket kväve vilket man då kan tillföra som Nitrat via PMDD exempelvis.
              Växterna kan också ta till sig ammonium och har faktiskt lättare att ta upp det än Nitrat. Även alger gillar Ammonium.
              Tack för genomförligt svar! Men måste man vara Guldmedlem för att lägga upp bilder? det här med och länka bilder är liksom liiite svårt...:=)
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #8
                Ursprungligen postat av Christer5
                Har du gjort rent filtret nyss och på så sätt skapat obalans ?
                det enda jag har gjort med filtret, juvels filter är att byta ut en sån där blå typ matta man har i filtret, det finns många i filteret men dom har jag haft i typ 10 år eller nått så jag tyckte det var dags kan det vara det kanske? att bakterier försvan?
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  jo men hörni! kan det vara så enkelt att jag hade i juvels svarta kolfilter för några veckor sen pga att jag helt enkelt misskött mitt akvaruim en längre tid och ville stoppa i ett för att ta kol på , tja div som finns i ett misskött akvarium?

                  har läst att kolfilter inte är bra, men varför?
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #10
                    Hella2 att kolfilter inte är bra? nja inte permament det beror helt på situationen: om vi säger så här aktivt kol absorberar tungmetaller och även andra sorters gifter men kan sen när det blir urlakat avge samma gifter som det en gång absorberade.

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #11
                      Ursprungligen postat av viktorbj
                      Hella2 att kolfilter inte är bra? nja inte permament det beror helt på situationen: om vi säger så här aktivt kol absorberar tungmetaller och även andra sorters gifter men kan sen när det blir urlakat avge samma gifter som det en gång absorberade.
                      vet du hur länge man kan ha i det innan det ger motsatt effekt? Jag har bara läst att man ska ta bort kolfiltret, det kan man ha vid sjukdomar etc, jag personligen har ingen aning om varför det inte är bra annars, men som du säger att det kan ge motsatt effekt , mitt har varit i ca 3 4 veckor..
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Kolfilter behöver du enbart använda en kortare tid om man medicinerat vid sjukdom. Det för att ta bort medicinrester ur vattnet. Sedan ska det tas bort och kastas. De gifter som tidigare fanns i vattnet finns då alltså i kolfiltret. Om då detta filter sitter kvar en längre tid matar det ut dessa gifter igen. 3-4 veckor låter som en alldeles för lång tid.
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • Hella2
                          • July 2005
                          • 1158

                          #13
                          Ursprungligen postat av MonkanS
                          Kolfilter behöver du enbart använda en kortare tid om man medicinerat vid sjukdom. Det för att ta bort medicinrester ur vattnet. Sedan ska det tas bort och kastas. De gifter som tidigare fanns i vattnet finns då alltså i kolfiltret. Om då detta filter sitter kvar en längre tid matar det ut dessa gifter igen. 3-4 veckor låter som en alldeles för lång tid.
                          tack! då ryker det
                          Man blir aldrig fullärd ....

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hella2
                            vet du hur länge man kan ha i det innan det ger motsatt effekt? Jag har bara läst att man ska ta bort kolfiltret, det kan man ha vid sjukdomar etc, jag personligen har ingen aning om varför det inte är bra annars, men som du säger att det kan ge motsatt effekt , mitt har varit i ca 3 4 veckor..
                            Du skall inte ha kolfilter i permanent. Ta bort det och ersätt med grov blå filtermatta. Sedan byter du 30% vatten och doserar PMDD. Kolet tar bort Micro och en hel del annat.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Hella2
                              • July 2005
                              • 1158

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Du skall inte ha kolfilter i permanent. Ta bort det och ersätt med grov blå filtermatta. Sedan byter du 30% vatten och doserar PMDD. Kolet tar bort Micro och en hel del annat.
                              vilken tur jag hittar kunniga personer här
                              Man blir aldrig fullärd ....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...