Avliva på ett humant sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Avliva på ett humant sätt?

    Hur brukar ni avliva era fiskar?
    Har förstått att det inte är så snällt att bara spola ner dem i toaletten.

    Vet att ett sätt är att klubba dem i huvudet och sen nacka dem, min förra kille gjorde något liknande åt mig, men jag är alldeles för blödig för att kunna nacka en fisk.

    Tycker mig ha läst någonstans att man skulle kunna förgifta dem på ett någorlunda humant sätt, där de först blir medvetslösa. Men vad använder man då som gift och hur mycket så att det inte blir för starkt?
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Förlåt på förhand men nu skall jag bli något överjävligt politiskt inkorrekt här:
    Fråga mig hur jag avlivar fisken när jag är ute och fiskar...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Är det småfisk brukar jag drämma dem i kanten på badkaret när de är i håven, garanterad blixsnabb smärtfri död. Stora fiskar kan man slå med hammare på huvet och sedan skära bort huvudet.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Förlåt på förhand men nu skall jag bli något överjävligt politiskt inkorrekt här:
        Fråga mig hur jag avlivar fisken när jag är ute och fiskar...
        Det finns en anledning till, eller flera egentligen, till att jag inte tycker om att vara ute och fiska...

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          #5
          Okej, jag kanske bör omformulera mig. Någon som har tips på hur man avlivar en fisk om man som person är väldigt blödig? Med andra ord, på ett humant sätt för mig.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Som åheim skriver så borde ett hårt slag i huvudet vara det minst smärtsamma för fisken och således det mest skonsamma även för dig!

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Vem är det värst för, du som är blödig eller fisken som dör.
              Ber om ursäkt om jag låter okänslig men jag kan inte komma på något sätt som är humant för dig. Fisken ska dö snabbt och smärtfritt och slippa plågas.
              Ju längre du tvekar desto längre plågas fisken och jag hoppas verkligen att du tar detta på rätt sätt. Se det som en barmhärtig handling att låta t ex en sjuk fisk dö. Försök leda över din blödighet på att du gör en bra handling i att avsluta en sjuk fisks liv, och att det är elakt att låta den leva.
              Jag är djurvän och det är så jag försöker se på det.

              Ett annat exempel.
              Jag körde på ett rådjur för några år sen som låg i diket och led något fruktansvärt. Ingen som kunde hjälpa mig utan jag fick ta saken i egna händer. Och även om man är blödig så är man ju bara elakare om man går därifrån och struntar i att göra något.
              Ibland är det hårt sagt bara att bita ihop och göra det som måste göras.

              Kommentar

              • LS10
                • November 2010
                • 258

                #8
                Jag säger ju inte att jag vill undvika att avliva för min egen skull. Jag försöker få till en diskussion om alternativa metoder mot att hugga huvudet av fisken.
                Är övertygad om att det är många som inte avlivar sina fiskar och därmed låter dem självdö, alternativt spolar ner dem i toaletten, för att undvika att behöva ta fram kniven. Är det då en bra metod att läxa upp någon för att den är för blödig istället för att hjälpas åt att se sig om efter alternativa metoder?
                Tack för era inputs, men tycker det är tråkigt att få så enkelriktade svar utan en möjlighet att öppna upp en diskussion, det leder ju till att många kanske inte ens vågar fråga om råd.

                Vissa skjuter även sin hund själv när den är gammal och lider, andra tvekar in i det längsta och tar sen hunden till veterinären. Är man då sämre djurägare om man inte vill skjuta sin hund själv?

                Som nämnt ovan har jag tidigare läst om att man kan förgifta fisken. Men tydligen får jag ingen hjälp här utan får försöka läsa mig till det någon annanstans.

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Sv: Avliva på ett humant sätt?

                  Så här gör jag: Håvar upp, lindar in i toapapper, tar tag runt kroppen, drämmer till huvudet med något lämpligt, spolar ned.

                  Bra för den blödige för man slipper se fisken och sölet och det blir en snabb och säker död.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Ursprungligen postat av LS10
                    Jag säger ju inte att jag vill undvika att avliva för min egen skull. Jag försöker få till en diskussion om alternativa metoder mot att hugga huvudet av fisken.
                    Är övertygad om att det är många som inte avlivar sina fiskar och därmed låter dem självdö, alternativt spolar ner dem i toaletten, för att undvika att behöva ta fram kniven. Är det då en bra metod att läxa upp någon för att den är för blödig istället för att hjälpas åt att se sig om efter alternativa metoder?
                    Tack för era inputs, men tycker det är tråkigt att få så enkelriktade svar utan en möjlighet att öppna upp en diskussion, det leder ju till att många kanske inte ens vågar fråga om råd.

                    Vissa skjuter även sin hund själv när den är gammal och lider, andra tvekar in i det längsta och tar sen hunden till veterinären. Är man då sämre djurägare om man inte vill skjuta sin hund själv?

                    Som nämnt ovan har jag tidigare läst om att man kan förgifta fisken. Men tydligen får jag ingen hjälp här utan får försöka läsa mig till det någon annanstans.

                    Jag skrev att jag hoppas att du tar detta på rätt sätt vilket du inte gjorde.
                    Det går inte att jämföra att skjuta en gammal hund med att avliva ett påkört rådjur. Inte heller med att slå en fisk i badkarskanten. Alla har inte en studsare eller ett hagelgevär hemma.

                    Du bad om en metod som var human för dig, detta tycker jag är egoistiskt. Man sätter sitt eget psykiska lidande före djurets lidande och det var det jag reagerade på och därav mitt svar.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Ursprungligen postat av LS10
                      Jag säger ju inte att jag vill undvika att avliva för min egen skull. Jag försöker få till en diskussion om alternativa metoder mot att hugga huvudet av fisken.
                      Är övertygad om att det är många som inte avlivar sina fiskar och därmed låter dem självdö, alternativt spolar ner dem i toaletten, för att undvika att behöva ta fram kniven. Är det då en bra metod att läxa upp någon för att den är för blödig istället för att hjälpas åt att se sig om efter alternativa metoder?
                      Tack för era inputs, men tycker det är tråkigt att få så enkelriktade svar utan en möjlighet att öppna upp en diskussion, det leder ju till att många kanske inte ens vågar fråga om råd.

                      Vissa skjuter även sin hund själv när den är gammal och lider, andra tvekar in i det längsta och tar sen hunden till veterinären. Är man då sämre djurägare om man inte vill skjuta sin hund själv?

                      Som nämnt ovan har jag tidigare läst om att man kan förgifta fisken. Men tydligen får jag ingen hjälp här utan får försöka läsa mig till det någon annanstans.
                      Det var inte meningen att läxa upp dig, men varje gång den här typen av diskussioner dyker upp så bränner jag all politisk korrekthet!

                      Jag menar inte att hoppa på dig som är blödig men jag kan inte riktigt förstå varför fisk från mitt akvarium skall behöva tas av daga på ett skonsammare sätt än hur jag avlivar dem när jag fiskar, det vill säga inte alls!
                      Att jag bemödar mig att drämma till dem rejält innan jag spolar ner dem som är det skonsammaste sättet jag kan komma på, har med den saken att göra att jag inte tänker äta fisken efteråt...

                      Sedan skall vi komma ihåg att knappast någon akvarist vill att fisken varken skall dö eller må dåligt och kommer att göra mycket för att undvika att detta inträffar, så vad det gäller djurskydd tycker jag man borde inrikta sig på att gnälla på köttindustrin, pälsindustrin osv....

                      Kommentar

                      • LS10
                        • November 2010
                        • 258

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jesper Broman
                        Jag skrev att jag hoppas att du tar detta på rätt sätt vilket du inte gjorde.
                        Det går inte att jämföra att skjuta en gammal hund med att avliva ett påkört rådjur. Inte heller med att slå en fisk i badkarskanten. Alla har inte en studsare eller ett hagelgevär hemma.

                        Du bad om en metod som var human för dig, detta tycker jag är egoistiskt. Man sätter sitt eget psykiska lidande före djurets lidande och det var det jag reagerade på och därav mitt svar.
                        Jag bad om en metod som är human för fisken men som jag klarar av att utföra. Eller framförallt bad jag om en diskussion om alternativa metoder. Eftersom ingen förstod så omformulerade jag det till att den även skulle kännas human för mig.

                        Alla är vi olika, du uppfattar det hårt att skjuta sin hund, men inte att slå ihjäl ett rådjur eller en fisk.
                        Jag kan hålla med om att det är egoistiskt att inte avliva fisken och därmed låta den lida och kanske riskera resten av fiskarna i akvariet. Men varför kan man inte försöka hitta en metod som gör det psykiskt lättare för en själv att utföra den handlingen? Eller är man egoistisk då med?

                        Kommentar

                        • LS10
                          • November 2010
                          • 258

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Det var inte meningen att läxa upp dig, men varje gång den här typen av diskussioner dyker upp så bränner jag all politisk korrekthet!

                          Jag menar inte att hoppa på dig som är blödig men jag kan inte riktigt förstå varför fisk från mitt akvarium skall behöva tas av daga på ett skonsammare sätt än hur jag avlivar dem när jag fiskar, det vill säga inte alls!
                          Att jag bemödar mig att drämma till dem rejält innan jag spolar ner dem som är det skonsammaste sättet jag kan komma på, har med den saken att göra att jag inte tänker äta fisken efteråt...

                          Sedan skall vi komma ihåg att knappast någon akvarist vill att fisken varken skall dö eller må dåligt och kommer att göra mycket för att undvika att detta inträffar, så vad det gäller djurskydd tycker jag man borde inrikta sig på att gnälla på köttindustrin, pälsindustrin osv....
                          Ingen fara, jag har inget emot att man är lite politiskt inkorrekt ibland.
                          Jag kan hålla med dig om att det egentligen inte bör vara någon skillnad mellan fisken man har i sitt akvarium eller den man fångar i havet. Så egentligen handlar det väl om hur man som djurägare vill behandla sina djur, att man skiljer på ens husdjur som man ser som individer och djuren ute i naturen.

                          Men min fråga handlar ju lika mycket om vad som är lättast för fisken som vad som är lättast för mig. Jag väljer medvetet bort att gå ut och fiska för att jag personligen inte trivs med hur man hanterar fisken, men jag vill inte välja bort att hålla fiskar i ett akvarium bara för att jag inte klarar av att hugga nacken av en fisk. Därav att jag vill hitta en alternativ metod.

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Försök leda över din blödighet på att du gör en bra handling i att avsluta en sjuk fisks liv, och att det är elakt att låta den leva.
                            Jag är djurvän och det är så jag försöker se på det.
                            Detta var mitt tips förut på hur jag tänker för att det ska kännas lättare.
                            Sen finns det kanske bättre sätt att uttrycka sig på

                            Men det jag tycker är konstigt är att kunna ge olika tips på hur det ska kännas minst jobbigt att döda ett djur. Därför skrev jag hur man kan försöka tänka istället så att det inte blir lika jobbigt.

                            För mig känns det mer långsökt att åka till en butik för att köpa ett gift som ska förlama/bedöva/söva fisken, för att sen ha ihjäl den på samma sätt som man skulle göra iaf. Massor med förberedelser och tidsåtgång. Istället för att göra som någon annan skrev innan, ha fisken i håven och slå den i badkarskanten. Snabbt, smidigt, inga otäcka redskap. Bäst både för dig och fisken

                            Kommentar

                            • LS10
                              • November 2010
                              • 258

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jesper Broman
                              Detta var mitt tips förut på hur jag tänker för att det ska kännas lättare.
                              Sen finns det kanske bättre sätt att uttrycka sig på

                              Men det jag tycker är konstigt är att kunna ge olika tips på hur det ska kännas minst jobbigt att döda ett djur. Därför skrev jag hur man kan försöka tänka istället så att det inte blir lika jobbigt.

                              För mig känns det mer långsökt att åka till en butik för att köpa ett gift som ska förlama/bedöva/söva fisken, för att sen ha ihjäl den på samma sätt som man skulle göra iaf. Massor med förberedelser och tidsåtgång. Istället för att göra som någon annan skrev innan, ha fisken i håven och slå den i badkarskanten. Snabbt, smidigt, inga otäcka redskap. Bäst både för dig och fisken
                              Okej, jag förstår att det var i all välmening. Men alla är vi olika och det bästa är väl att man har en väl fungerande metod som man känner sig bekväm med så att fisken inte behöver lida i onödan genom att gå och bli sjukare och sjukare i akvariet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...