Hängig Dorsigera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Hängig Dorsigera

    Min Laetacara Dorsigera-hane ser hängig ut. Köpte honom och hans hona för knappt två veckor sedan, i början åt han bra, verkade trivas och paret lekte nästan med en gång.
    I förra veckan, i torsdags eller fredags, noterade jag att han matvägrade. Men sen verkade han gå och plocka på botten med de andra fiskarna. Tyckte även att han klibbade ihop fenorna lite.
    Gjorde ett vattenbyte i fredags och han verkade genast piggare, varvid han och honan åter la rom. Dessa såg jag sen att han själv åt upp när jag tände lampan i rummet mitt i natten, antagligen utlöstes någon form av stress då.

    I morse, innan akvariet tändes, noterade jag att han låg med buken direkt mot sanden, men började sen simma som vanligt när det blev ljust i rummet.
    Nu ser han återigen ut som vanligt, men har helt tappat lekfärgen och klibbar med fenorna ibland. Vid ett tillfälle lade han sig dock återigen med buken direkt på sanden. Han har dessutom plötsligt totalt sjunkit i rang. Matvägrade helt vid dagens utfodring med fryst artemia, vände först helt ryggen till, men i slutet smakade han en bit som han dock spottade ut omedelbart.

    Har förstått att Dorsigeran kan vara känslig, men har ni någon idé vad det kan vara för problem? Och ännu viktigare, vad jag kan göra åt det? Hans hona och de andra fiskarna jag köpte är pigga och med stor aptit.

    Om akvariet:
    240 liter
    En egenbyggd filterhörna där själva filtermaterialet är bytt för ca 1-2 månader sen. Ganska långsamt vattenflöde på pumpen.
    Ph ca 7,2
    Nitrit - väldigt låga värden när jag mätte för ca 1 vecka sen.
    Tätplanterat med växter.
    Göder med PMDD och EC
    2 gröna neontetror har nyligen gått bort, övrig fisk ser ut att må bra.

    Tips mottages tacksamt på vad jag kan göra för att förbättra situationen!
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    #2
    Nu gjorde jag ett nytt nitrit-test och såg att jag hade runt 0,075. Betydligt högre än jag trodde, trodde det låg närmare noll. Men ingenstans har jag kunnat läsa om detta värde är skadligt, enligt bruksanvisningarna för testet är det skadligt när nitritnivån överstiger 0,2.
    Men det är väl ändå inte bra med nitrit över noll?
    Förstått att jag bör göra vattenbyten, men är det 50% varje dag som gäller eller?

    Tror ni fiskens matvägran och hängighet kan bero på nitriten?
    Många frågor, men vore toppen om någon kunde svara.

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Jag försöker en gång till, vill så gärna göra något!
      Fisken mår uppenbarligen inte bra, han ligger för det mesta nere på sanden i ett hörn av akvariet. När han gör det så blir även kroppen mörk. Sen klibbar han med fenorna och matvägrar. Någon gång simmar han även som att något stör honom i magen.
      Emellanåt är han som vanligt men ett vattenbyte gjorde inte situationen bättre.

      Är det något jag kan göra för att hjälpa honom? Vad skulle ni ha gjort?

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Jag har inga förslag och inte ens en diagnos. Men jag läser tråden och lider med dig. Har du inget annat akvarium att flytta honom till? Vattenbyte hjälper bara tillfälligt mot nitrit och halten är inte hög.

        Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        Arbetssätt...