Vitaprick sjukan tips o hjälp under färd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specman
    • April 2013
    • 86

    Vitaprick sjukan tips o hjälp under färd.

    Hejsan jag har en drös fiskar i mitt akvarium och läget ser ut så här.
    Såg idag att mina silverhajar hade vitaprick, Och ringde direkt till lokal akvarist zoo.
    Fick lite tips o ideer och medlem.

    Jag har en Black Ghost och tydligen så dör denna om det är med detta medel så denna flyttades till en Ikea låda med ca 60L i och hans borg. Köpte syretabletter och har haft i efter beskrivning. Kan jag ha lock på denna låda eller måste den va öppen? kan ja ha så jag öppnar till o från. Vill inte ha katter som badar. (igen) (BG bor nu inne i vårat sovrum
    Han verkar inte ha fått vita prick än iaf hoppas sötisen klarar sig.

    Nu har jag haft i första kuren med 40 droppar och så tagit bort filtrena i pumpen och kör denna utan filter för att detta står i instruktionsboken.

    Har ni något tips o något jag måste tänka på.
    Mvh // Patrik
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Har du fisk som du verkar ha som klarar en högre temperatur så höj tempen till ca 30-32 grader 3-5 dagar. Vita prick fixar inte det. Se till o syresätt bara, varmare vatten är mindre syrerikt.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • specman
        • April 2013
        • 86

        #4
        Jag har ju två axeloter som inte trivs i höga temperaturer.
        Är lite inne på att skaffa ett annat akvarium för dom två.
        Dom vill ju liva i rumsteperatur, dvs 20grader o det tål ju inte dom andra fiskarna.

        Kommentar

        • specman
          • April 2013
          • 86

          #5
          Black Ghosten verkar må bra i sin 60-70l Ikea låda. Men jag tycker vattnet luktar lite konstigt har det med syretabletterna och göra.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Sv: Vitaprick sjukan tips o hjälp under färd.

            Ursprungligen postat av specman
            Black Ghosten verkar må bra i sin 60-70l Ikea låda. Men jag tycker vattnet luktar lite konstigt har det med syretabletterna och göra.
            Har du ingen filtrering eller cirkulation på vattnet så blir det nog dåligt ganska snabbt.
            Strunta i syretabletter och i med ett innerfilter istället.
            Har du inte tillgång till ett innerfilter till baljan så får du se till att byta vatten ofta.
            Luktar vattnet illa/konstigt så är det dåligt.

            Kommentar

            • specman
              • April 2013
              • 86

              #7
              Mmm byter nog en ggn om dagen ala 15-20 liter.
              Har tyvärr ej någon innefilter övers.

              Kommentar

              • specman
                • April 2013
                • 86

                #8
                Nu har jag ett 60L akvarium som jag köpte på hounbash känns lite bittert då det fanns otroligt många på blocket för en bråkdel av priset men nu har jag ett som funkar som jag har i sovrumet. Får bli ett yngel eller tetra akvarium typ, men ett tag nu så kommer mina Axelotl få bo där ett tag. . Men nu trivs min Black Ghost där inne som fisken i vattnet. Han har i veckan mumsat i sig en del neontetror,

                Men nu kommer min fråga, när ska jag flytta över honom till stora akvariet. BG är ju Über känslig för medlet som används för vita prick. Jag har fullgjort kuren och bytte igår 40-50% av vattnet. Ska jag vänta några dagar och göra ett lika dant byte igen? eller är det ok nu?

                Kommentar

                Arbetssätt...