Svarta fläckar på min papegojciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liberty.)
    • July 2013
    • 198

    Svarta fläckar på min papegojciklid

    Hej,köpte ett papegojciklid par i tisdags och igår kväll så började den ena papegojcikliden få svarta fläckar vad beror detta på?Han äter och mår bra och pigg förövrigt så tycker det är jätte konstigt.
    -storlek på karet 260 liter.
    -temperatur 28 grader.
    -pH 6,8-7,0
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    "Papegojcikliden" är en framodlad fisk, vars ursprung förmodligen är Amphilophus citrinellum och/eller A. labiatus. Dessa fiskar kan i naturen vara randiga, men även gula, vita, eller mer rödaktiga, och nog även fläckiga i gult/vitt eller rött/vitt. En del individer kan även ha svarta fläckar och partier på kropp och fenor. Det är förmodligen därifrån en del "papegojciklider" har fått svartfläckigheten. Gissar att det är därför din är svartfläckig.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • liberty.)
      • July 2013
      • 198

      #3
      Okej men det är inget farligt då?han ser typ precis lika dan ut som den tredje bilden.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Är det som jag tror, och samma svarta fläckar som på bilderna, så är det inget farligt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Det där är ingen papegojciklid utan en papegoj fisk. Papegojcikliden héter Hoplarchus psittacus o ser ut så här
          Bifogade filer
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • liberty.)
            • July 2013
            • 198

            #6
            Okej tack så jätte mycket för alla svar har bara en fråga till hur gör man så att papegojorna börjar leka.

            Kommentar

            • liberty.)
              • July 2013
              • 198

              #7
              Okej tack kaj trodde nästan det för när jag sökte papegojciklider så kom den oxå upp.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                När det gäller papegoj fiskar så är det en korsning mellan arter vilket nästa alltid innebär att de inte är fertila och kan fixa avkommor.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • liberty.)
                  • July 2013
                  • 198

                  #9
                  Okej så det är inte så lät då att föda upp dom då? för jag har hört att dom gärna äter upp sin rom.

                  Kommentar

                  • liberty.)
                    • July 2013
                    • 198

                    #10
                    Är det någon mer här på zoopet som har papegojciklider skulle vars kul o höra lite tips och så förästen hur gamla blir papegojor?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Det där är ingen papegojciklid utan en papegoj fisk. Papegojcikliden héter Hoplarchus psittacus o ser ut så här
                      Nja det åtminstone 3 arter som kallas för papegojciklid varav dessa är 2 av dem. Sedan kallas även Aristochromis christyi från Malawisjön för papegojciklid.Så vill man ange en art så använd det vetenskapliga namnet. Snygga fiskar på ditt foto förövrigt.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        Ja Kjell o blandar man in saltvatten så finns det någon till. Så klart förvirrande men hybriden hur benämner du den?
                        Tackar sedan jag har inte haft en tanke på dessa stor SA ciklider innan jag var med o få upp dom ur sjön.
                        Som det ser ut så får jag hem några stycken o de får nog gå kvar här det är inte många akvariefiskar som skimrar i grönt.
                        Senast redigerad av kaj.p; 01 November 2013, 20:23.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Saltvattensarterna heter papegojfisk, några ciklider är de ju inte Se'n finns det ytterligare en annan art som på engelska kallas bl.a parrot cichlid, och det är Hypsophrys nicaraguense.

                          Den framodlade "papegojcikliden" är ju svår att benämna vid det latinska namnet, eftersom det är svårt att överhuvudtaget veta vad det är för fisk. Men mest liknar de ju missbildade Amphilophus citrinellum/labiatus. Men eftersom den som sagt är svår att artbestämma, så är väl samlingsnamnet, som förr användes på många numera uppdelade släkten, nämligen Cichlasoma, så logiskt som något.
                          Senast redigerad av Shepard; 01 November 2013, 20:45.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Hybriden kallar jag och de flesta andra för papegojciklid och detsamma kallar jag också arten från SA och den från malawi.
                            Fast kallas saltisarna verkligen för papegojCIKLID.
                            Vi får hoppas att SA-papegojorna blir vanligare i handeln

                            Sedan för att gå tillbaka till ämnet så instämmer jag med övriga att de svarta fläckarna antagligen inte är något att bry sig om.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Läste om en kille som glad i hågen ringde till en zoobutik och stolt berättade att han hade yngel av sina papegojciklider, och frågade om de var intresserade. De var väldigt intresserade, tills de fattade att det var Hoplarchus psittacus, och inte Frankensteins fisk Då var de inte intresserade längre...

                              Som sagt, de svarta fläckarna är nog i sin ordning
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...