Vad har hänt med Patricia? (Guppy)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KrilleM84
    • August 2013
    • 12

    Vad har hänt med Patricia? (Guppy)

    Hej hej

    Mitt första inlägg här, som tyvärr handlar om någon misstänkt sjukdom.

    Jag har upptäckt att 3 av mina guppyhonor har börjat klia sig, en av dem verkar ha blivit bättre o en annan är i karantän o ser också ut att må bättre. Detta efter en dosering salt på ca 0,3% av vattenvolymen. Den tredje däremot har blivit hemskt mager, håller sig nästan alltid på botten och kommer bara upp när det händer något, t.ex vid matning (hon verkar dock inte få i sig något utan spottar genast ut det mesta). Hon har dessutom något som sticker ut från baken, det ser ut som två stickor i röd färg och dessa har suttit där i flera dagar och jag vet inte vad det är eller vad det beror på!

    Nitriten har legat på noll ända sen uppstart för ca 6 veckor sedan och gör det fortfarande, ph är mellan 7 och 7,5. Hårdheten är varken hög eller låg.
    Ingen av guppyhanarna visar på något liknande symptom, inte heller alla honorna. Samtliga tetror och ottosar ser också ut att må hur bra som helst så det är begränsat till vissa guppys i det här fallet.

    Någon som vågar ge sig på en gissning på vad min lilla Patricia har råkat ut för?

    Det är ett 190L kar med totalt 25 glödbands- och kolglödstetror, 7 guppys(2+5) och 7 otocinclus, tempen ligger på ca 25-26 grader.


  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Det ser ut som den drabbats av camallanus, vilket är en sorts mask/parasit och jag har själv haft ett utbrott i ett akvarium. Jag behandlade det lätt med sera nematol.

    Påverkar inte filtret och är lätt att använda. Behandlingen går ganska fort och avslutas med ett 80%-igt vattenbyte. Behandlingen måste upprepas efter 3v. för att ta kål på eventuella ägg som klarat sig och kläcks. Läs bruksanvisning noga. http://www.pwss.se/product.php?produ...9&cat=0&page=1
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • KrilleM84
      • August 2013
      • 12

      #3
      Tack för svaret!

      Nematol fanns inte hemma hos någon av de lokala butikerna och skulle ta närmare en vecka att få hem, fick dock ett alternativ i form av gula brustabletter jag inte minns vad de hette. De ska enligt utsago hjälpa mot mask, kliande och en del andra besvär så det fick bli såna i första hand även om de stör bakteriekulturen en aning. Behandlade vattnet igår kväll och nu på morgonen har iallafall det röda (masken?) släppt från den drabbade honan, återstår att se om hon äter och återhämtar sig också.
      Kanske även kliandet upphör med lite tur..

      Kommentar

      Arbetssätt...