Förlamad fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikG81
    • October 2011
    • 29

    Förlamad fisk

    Hej, jag har en Acei (Malawiciklid) som är "förlamad" från "midjan och ner" dvs han kan inte använda stjärtfenan (och även till viss del ryggfenan). Stjärtfenan verkar även vara vanskapt och lite mindre än normalt.

    Han får kämpa med att hålla sig vågrätt, han kan simma "upprätt" men det verkar som han får kraftsamla sig för att simma så ett tag och sen går han tillbaka till sin (också kämpande?) "lodrätssimning".

    Bör man plocka upp honom (henne?) eller tror ni att han ändå har ett drägligt fiskliv?


    Mvh, Henrik
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Nej, h*n har inget värdigt fiskliv längre - gör pinan kort och avliva den!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Själv är jag alltid lite kluven när det gäller sånt här, men jag tror det där är något du bör avgöra själv. Hade själv en rasbora fram till nyligen som betedde sig ungefär så, men den var född sådan så "visste" inget annat och verkade inte lida av det. Dock beror ju det lite på vilken art med, kan tänka mig att en sjuk/missbildad malawiciklid kan få det svårt att hävda sig. Så vad känner du själv?
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Jag hade avlivat fisken. Alternativt satt den i ett karantänakvarium och medicinerat mot eventuella sjukdomar.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • HenrikG81
          • October 2011
          • 29

          #5
          Har inte kollat så mycket hur den agerar vid matning, den verkar kunna få tag på en del mat i alla fall.
          Jag har inget extraakvarium för medecinering så jag kommer nog avliva den.. Är ett hårt slag över "tinningen" det bästa sättet?

          Kommentar

          Arbetssätt...