Vad händer med mina Hantelciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikaRosengren
    • November 2012
    • 28

    Vad händer med mina Hantelciklider?

    Har haft mina hantelciklider i 1,5 år men igår börja dem uppträda konstigt höll sig undan och simma längst botten.
    Idag har dem ingen energi, simmar konstigt och deras ögon har fått en dammig yta. Vad händer?
    Ph-värdet är som de ska och ingenting är annorlunda med syresättning,foder eller temp.
    Filterna till pumpen rengjordes för 5 veckor sedan.

    Är det någon som har en aning om vad som pågår?
    Alla andra ciklider mår bra (än så länge). kan mitt kar fått nån sjukdom?

    Tacksam för svar
    / Erika
  • ErikaRosengren
    • November 2012
    • 28

    #2
    Eftersom ingen svarar så gissar jag på att det inte är någon som har en aning om vad det kan vara för något.
    Hantelcikliderna är fortfarande i livet men fortfarande sjuka. Sjukan har angripit andra fiskar i karet nu en liten ciklider strök med imorse.
    Tog bilder på fiskarna och åkte ner till ciklidaffären och fråga vad det kunde vara. Inte heller han va helt säkert men han rådde mig till att börja med Sera baktopur.

    Någon som har någon erfarenhet av detta? Hur pass sjuk kan en ciklid bli och ändå återhämta sig? Mina hantelciklider är inne på sin tredje sjukdag och den ena har läget förvärrats och den har fått en dassig beläggning om sig, är det dags att ge upp denna och avliva den eller jag ska låta den vara kvar under behandling?

    Tacksam för svar för jag har ingen aning alls. Detta känns inte alls kul att mina fiskar insjuknar.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av ErikaRosengren
      Eftersom ingen svarar så gissar jag på att det inte är någon som har en aning om vad det kan vara för något.
      Hantelcikliderna är fortfarande i livet men fortfarande sjuka. Sjukan har angripit andra fiskar i karet nu en liten ciklider strök med imorse.
      Tog bilder på fiskarna och åkte ner till ciklidaffären och fråga vad det kunde vara. Inte heller han va helt säkert men han rådde mig till att börja med Sera baktopur.

      Någon som har någon erfarenhet av detta? Hur pass sjuk kan en ciklid bli och ändå återhämta sig? Mina hantelciklider är inne på sin tredje sjukdag och den ena har läget förvärrats och den har fått en dassig beläggning om sig, är det dags att ge upp denna och avliva den eller jag ska låta den vara kvar under behandling?

      Tacksam för svar för jag har ingen aning alls. Detta känns inte alls kul att mina fiskar insjuknar.
      Kan du inte lägga ut bilderna här också, så kanske någon kunnig kan svara dig.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ErikaRosengren
        • November 2012
        • 28

        #4
        Inne på denna länken ladda jag upp tre bilder. dem blev inte superbra då jag va tvungen att zooma för att man skulle få se.
        Håller tummarna på att ni kan se va det är.
        ladda-upp.se/galleri/erikarosengren/sjuka-ciklider

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Jättesvårt att säga nåt men hela slemskiktet och fenor ser lite angripna ut. Nu när du inte vet hur du ska behandla den kan du iallafall lösa upp 2dl salt per 100L vatten och hälla i, det kan ge en viss hjälp för fisken att återhämta sig. Gör det på en gång.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ErikaRosengren
            • November 2012
            • 28

            #6
            Tog bilder på fiskarna och åkte ner till ciklidaffären och fråga vad det kunde vara. Inte heller han va helt säkert men han rådde mig till att börja med Sera baktopur.
            Någon som har någon erfarenhet av detta? Blir vattnet som vanligt efter behandlingen?

            Kommentar

            • Helene&Andreas
              • January 2009
              • 1336

              #7
              Ursprungligen postat av ErikaRosengren
              Tog bilder på fiskarna och åkte ner till ciklidaffären och fråga vad det kunde vara. Inte heller han va helt säkert men han rådde mig till att börja med Sera baktopur.
              Någon som har någon erfarenhet av detta? Blir vattnet som vanligt efter behandlingen?
              Gör som åheim säger! I med 2 dl salt per 100 liter!
              Sen Sera Baktopur kör du behandlingen enligt instruktion och därefter vattenbyte, tror allt står i instruktionerna. Men gör detta så snart som möjligt, ju längre du väntar ju svårare att få fiskarna att friskna till.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Det man ska komma ihåg med sera bactopur är att det slår ut alla filterbakterier, så filtermaterial måste tas bort och köras med cirkulation i en hink samt akvariet måste cirkuleras ordentligt under behandlingen. Utöver stort vattenbyte så bör man även filtrera över aktivt kol innan filter körs igång igen.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  #9
                  Sant!
                  Men frågan är ju då vad det är för filter? Och hur det rengjordes? Med akvarievatten eller vanligt vatten? Och eftersom det rengjordes för 5 veckor sedan så är det ju inte 100 % säkert att det finns så mycket bakterier!

                  Kommentar

                  • ErikaRosengren
                    • November 2012
                    • 28

                    #10
                    jag gjorde ett vattenbyte på 30% la i salt och medel. Nu hoppas jag på det bästa inga fler som dött änsålänge.
                    Pumpen är en stor pump med fem filter två grova två mellan grova och ett fint(orginal till Juwelakvariet) jag rengjorde dessa för fem veckor sen i rent vatten. ska jag rengöra dem igen?
                    Tack för all hjälp jag uppskattar verkligen det. Har aldrig haft sjuka fiskar innan och nu önskar man att man varit lite mer expert på deras sjukdomar.

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      #11
                      Svar nej! Du ska ALDRIG rengöra ett filter med rent vatten så låt det vara nu! I framtiden så försök använda akvarievatten för att rengöra filtret för att behålla bakteriekulturen.
                      Hoppas allt går väl! Ska du prova med Bactopur?

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Gjorde du rent hela akvariet med grus och allt nyligen? Göra ren filter i kranvatten är ingen fara men att ta i akvarievatten är aldrig fel.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Det här med rengöring av filter i kranvatten eller ej har ju tjatats om fram och tillbaka i oändlighet. Har du ett kranvatten utan klor/kloramin så är det ju helt lugnt men för det mesta är det klor i kranvatten och det är för att ta död på bakterier, som förövrigt finns i ditt filtermaterial, go figure Det är ju säkrare och inte ett dugg bökigt att ta lite akvarievatten i en hink och göra rent i?

                          Sen när det gäller juwel och andra filter där filtret är uppdelat så gör man klokt i att inte rengöra rubbet på en och samma gång

                          Och man ska i möjligaste mån låta blir filtret så länge flödet är bra!!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Helene&Andreas
                            • January 2009
                            • 1336

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Det här med rengöring av filter i kranvatten eller ej har ju tjatats om fram och tillbaka i oändlighet. Har du ett kranvatten utan klor/kloramin så är det ju helt lugnt men för det mesta är det klor i kranvatten och det är för att ta död på bakterier, som förövrigt finns i ditt filtermaterial, go figure Det är ju säkrare och inte ett dugg bökigt att ta lite akvarievatten i en hink och göra rent i?

                            Sen när det gäller juwel och andra filter där filtret är uppdelat så gör man klokt i att inte rengöra rubbet på en och samma gång

                            Och man ska i möjligaste mån låta blir filtret så länge flödet är bra!!
                            Hahaha!
                            Jaaaa du beskrev ju det hela betydligt bättre än mig!

                            Kommentar

                            • ErikaRosengren
                              • November 2012
                              • 28

                              #15
                              tre dödsfall inatt... detta känns inte alls kul . Kan de blivit chock med salt och medel också? Den ena fisken som dött har inte haft symtom.

                              Jag hade ingen aning om att man inte får tvätta filterna i kranvatten men kan det va detta som tar död på dem? det har aldrig hänt något förr när jag tvättat dem.
                              Aldrig att jag tvättar grus och inredning har aldrig tycks det behövts. Suger upp smutsen längst botten men annars lämnar jag det orört.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...