Utstående fjäll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SannaHahne
    • August 2013
    • 68

    Utstående fjäll

    Upptäckte nyss att en av mina platys såg konstig ut, vilket hon inte gjorde i morse. Hennes fjäll står rakt ut.. Jag tycker att hon ser lite svullen ut men det är svårt att avgöra eftersom hon är så uppspärrad. Hon verkar inte pigg och simmar inte så mycket. Har satt henne i karantän och alla andra fiskar ser fina ut. Vad kan det vara? Har bra vattenvärden och värmen är på 25,5 grader.
  • SannaHahne
    • August 2013
    • 68

    #2

    Svårt att få en bra bild, De står ut lite mer än vad som syns på bilden..

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Ser ju inte friskt ut - bakterieinfektion av något slag är väl troligt.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • SannaHahne
        • August 2013
        • 68

        #4
        Vad ska jag gör då? Både med den sjuka och övriga?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag skulle iaf ta bort den sjuka - i det här fallet för gott - och hålla tummarna för de övriga dock med korpögat på...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Instämmer med erikthur. detta är iallafall bukvattensot som är mycket svår att bota speciellt när sjukdomen kommit till detta stadiet.

            Kommentar

            • SannaHahne
              • August 2013
              • 68

              #7
              Nu har jag fått ett fall till av bukvattensot. Avlivade honom och var nere på min djuraffär. De gav mig Sera Bactopor direkt tabletter. Någon som har erfarenhet av dem?
              Står: i med tabletter, byt 50% vatten efter 3 dagar och använd inte CO2 gödning under den tiden. Sen står det att man ska använda Sera Aquatan och Sera bio nitrivec när man byter vattnat första gången för att Bactoporen även tog bra bakterier.
              Ska jag göra så eller ni gjort på annat vis?

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Står: i med tabletter, byt 50% vatten efter 3 dagar och använd inte CO2 gödning under den tiden. Sen står det att man ska använda Sera Aquatan och Sera bio nitrivec när man byter vattnat första gången för att Bactoporen även tog bra bakterier.
                Ska jag göra så eller ni gjort på annat vis?
                Ja.. du ska absolut ha i nya bakterier då du med denna medicinen har dödat även de goda bakterierna. Som du mycket riktigt skriver själv.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • SannaHahne
                  • August 2013
                  • 68

                  #9
                  Kan man ha i filterstarter efter också? Ska jag ta ut och rengöra svamparna?

                  Kommentar

                  • SannaHahne
                    • August 2013
                    • 68

                    #10
                    Det står även att akvariet ska genomluftas väl. Hur gör man det?

                    Kommentar

                    • SannaHahne
                      • August 2013
                      • 68

                      #11
                      Behandlade akvariet så som sig bör och har efter det bytt ca 30-40% vatten en gång i veckan. Tillfört bra bakterier varje gång och allt har varit bra! Tills idag! En platy hade nu på morgonen fått bukvattensot och jag fick avliva den. Den har varit hängig ett tag men ätit bra och simmat på så jag lät den vara. Alla andra ser fina ut men vågar jag lite på det? Förutom min regnbågssciklid hane så är det endast platys som har blivit dåliga. Är de känsligare än andra fiskar?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...