Vita pricksjukan - för evigt "smittat"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kadahl
    • October 2013
    • 13

    Vita pricksjukan - för evigt "smittat"?

    Jag är orolig för att en av mina guppyhonor har fått Vita Pricksjukan... En liten vit prick dök idag upp på hennes stjärtfena. Den sitter där den sitter. Har fyra andra guppys och tre ottosar i karet, ingen av dessa har symptom. Inte 100% säker på att det är VP då jag aldrig sett det IRL innan, har aldrig haft det i något kar. Skall försöka ta en bild imorgon.

    OM det är VP och jag medicinerar, kommer alla växter o.s.v. som är i karet för evigt att bära på smittan? Kan jag någonsin flytta saker från detta kar till ett annat utan att riskera något?

    Tror att jag kan ha triggat det då jag satte ner temp 2-3 grader härom dagen, och sedan drog upp den igen någon dag senare. Fråga mig inte varför. Tänkte på mina Otocinclusar, att de skulle må bättre av lägre temp. Har även haft en nitritspik som jag inte riktigt kommit tillrätta med. Slutat mata, bytt vatten, silat jord ("Lasses nitriväck"), haft i vattenberedningsmedel samt Aquatic Nature's Bio Bacter... Har även saltat lite för bättre syreupptagning.
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Om det visar sig vara vita prick så åker du och köper Protozin, det är effektivt!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Vita prick är bland mycket få fisksjukdomar som är enkel att diagnosticera och bota.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • kadahl
        • October 2013
        • 13

        #4
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Om det visar sig vara vita prick så åker du och köper Protozin, det är effektivt!

        Då gör jag det, för säkerhets skull. Hur vet jag säkert att det ÄR vita prick...?

        Kommentar

        • kadahl
          • October 2013
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Vita prick är bland mycket få fisksjukdomar som är enkel att diagnosticera och bota.
          Så om det botas är det ingen fara att t.ex. flytta över växter till ett nytt kar?

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Du ser till att lägga upp en bild här på forumet!

            Nej, jag tror inte du behöver oroa dig när du väl har medicinerat...

            Kommentar

            • kadahl
              • October 2013
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Du ser till att lägga upp en bild här på forumet!

              Nej, jag tror inte du behöver oroa dig när du väl har medicinerat...

              Nu har jag fixat bilder, dock vägrade honorna att hålla sig stilla... Som om de visste att de blev fotograferade! Alla de andra fiskarna fick jag knivskarpa bilder på...

              Prickarna fick dessvärre lite rörelseoskärpa, så de ter sig något avlånga. Men! Det är en hona till som fått en prick nu... på kroppen. Inget ludd synligt, så jag tror inte det är svamp.

              Bilderna:


              Mycket tacksam för vidare hjälp!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av kadahl
                Har även saltat lite för bättre syreupptagning.


                Lite off topic.

                men det där förstod jag inte alls.

                Sedan när skulle salt ge bättre syreupptagning ??

                Har jag aldrig hört.


                Någon annan som har hört det ?
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av kadahl
                  Nu har jag fixat bilder, dock vägrade honorna att hålla sig stilla... Som om de visste att de blev fotograferade! Alla de andra fiskarna fick jag knivskarpa bilder på...

                  Prickarna fick dessvärre lite rörelseoskärpa, så de ter sig något avlånga. Men! Det är en hona till som fått en prick nu... på kroppen. Inget ludd synligt, så jag tror inte det är svamp.

                  Bilderna:


                  Mycket tacksam för vidare hjälp!

                  ser ut som VP tycker jag.

                  en bra dos med medikamenter som ovan sagts.

                  sedan.....sätter du detta kar i karantän i 4-6 veckor.

                  inget som har varit nere i detta kar får flyttas till annat kar.

                  inga blommor, inga fiskar, inga stenar, ingen grus, håven låses fast
                  i karet, slangar du har är förbjudna till andra kar, spannar likaså, etc etc.

                  detta gäller under karantänen, 4-6 veckor efter sista behandlingsdag, om inga fler VP dyker upp, så kan du flytta grejer från karet om du vill.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • kadahl
                    • October 2013
                    • 13

                    #10
                    Tack för all hjälp! Ang. salt så var det något jag läste i andra, äldre trådar här på Zoopet. Kan ju vara fel...

                    Kommentar

                    • kadahl
                      • October 2013
                      • 13

                      #11
                      Hade ingen möjlighet att åka till djuraffär igår då jag jobbade hela dagen. Saltade dock lite till när jag kom hem och höjde temp 1 grad, till 28 C. Har således inte köpt Protozin än. Funderar på om jag behöver göra det - för idag var pricken på hona #2 helt borta och pricken på hona #1:s fena är nästan helt bortbleknad.

                      Bör jag trots det goda resultatet köpa Protozin? Var det kanske något annat?

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ursprungligen postat av kadahl
                        ...Funderar på om jag behöver göra det - för idag var pricken på hona #2 helt borta och pricken på hona #1:s fena är nästan helt bortbleknad.

                        Bör jag trots det goda resultatet köpa Protozin? Var det kanske något annat?
                        Jag skulle medicinera ändå!
                        Sedan är det som Ken skriver karantän i sex veckor som gäller!

                        VP vantrivs ju i höga temperaturer, men jag har hört talas om nya stammar som tål upp till 31-32 grader...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...