Fisk som "spelar död" vid vattenbyten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Fisk som "spelar död" vid vattenbyten!

    Jag har på senare tid lagt märke till något i mitt tycke väldigt underligt hos en hane jag har av arten Poecilia sp. 3 spot (släkting till Endlers guppy).
    Vid de två senaste vattenbytena har han lagt sig ner på botten som han vore död, första gången på magen och nu senast på sidan och därefter legat så upp till flera timmar. För att sedan dagen efter simma runt som inget har hänt. Jag har varit övertygad om att han varit döende båda gångerna. Honorna däremot (och övriga fiskar) visar inga liknande symtom.

    Detta har varit innan jag ens har fyllt på med nytt vatten. Dock har jag båda gånger möblerat om bland växter och rötter i akvariet och inte bara städat.
    Första gången trodde jag att jag hade råkat smälla till honom med en rot eller liknande med efterföljande förlamning till följd, men svårt att tänka mig att detta skulle ha skett båda gångerna. Det ligger väl nära till hands att tänka att han blir så stressad att han helt enkelt blir paralyserad. Lite konstigt dock eftersom dessa fiskar är väldigt nyfikna och närmast i vägen när jag fixar i akvariet istället för att simma och gömma sig.

    Någon som har varit med om samma sak?
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    #2
    Ingen som har varit med om samma sak?
    Eller som har någon teori om va det kan bero på och vad jag kan göra för att undvika att det händer igen?

    Kommentar

    Arbetssätt...