Vitt växande sår på papegojciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mathiasviva
    • November 2011
    • 5

    Vitt växande sår på papegojciklid

    Hej

    Har tidigare funnit mycket råd i detta forum men har har nu registrerat mig för att be om råd då jag inte kunnat diagnostisera min förmodligen sjuka fisk.

    Har en papegojciklid som fått ett vitt sår mellan öga och gälar på ena sidan enligt bilder nedan:

    www.badrumsexperten.com/temp/bild1.JPG
    www.badrumsexperten.com/temp/bild2.JPG

    Fisken tillhör ett akvarium med följande egenskaper:

    350 liter
    Ca 3 år sedan uppstart
    Inga nya fiskar eller större förändringar på ca 1 år
    PH 7,5
    25C
    I princip tomt på växter
    1 ytterfilter hög kapacitet + 1 innerfilter eheim 2252
    Vattenbyte 30% görs ca var 30:e dag

    2 papegojciklider, 2 jack dempsey, 2 zebraciklider, 1 eldstjärt, 1 eldbuk, 1 anticitrus lever i akvariet.
    inga fiskar har dött sedan uppstart och ingen fisk har varit/är sjuk förutom den ena papegojcikliden

    Vit fläck dök upp för ca 2 månader sedan varpå jag trodde det var ett skrapsår eller liknande. Det har sedan långsamt växt för att de senaste 2 veckorna öka i takt. Det har även kommit en liten prick av samma färg framför ögat. Ser ut som svamp fast det växer inte utanpå vävnaden utan "äter" snarare sig inåt. Troligen ej smittsamt då ingen annan fisk visar något symptom.

    Har ni någon aning om vad det kan röra sig om, och isåfall hur det behandlas?
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Det låter lite som hål i huvudet sjukan. Om det nu är det så finns det en del olika teorier vad som orsakar det- vitaminbrist, dålig vattenkvalité, långdragen filtrering över aktivt kol mm. Inte det lättaste att behandla, octozin testade vi på jobbet vilket funkade i ett fall men inte alls i ett annat.
    Men förhoppningsvis är det något annat..
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • mathiasviva
      • November 2011
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av Rebah
      Det låter lite som hål i huvudet sjukan. Om det nu är det så finns det en del olika teorier vad som orsakar det- vitaminbrist, dålig vattenkvalité, långdragen filtrering över aktivt kol mm. Inte det lättaste att behandla, octozin testade vi på jobbet vilket funkade i ett fall men inte alls i ett annat.
      Men förhoppningsvis är det något annat..
      Ok. Tack för tipset. Skall läsa på om hål i huvudet sjukan.
      Måste den sjuka fisken behandlas i ett ensamt kar, eller tål de friska fiskarna att leva med octozin i vattnet?
      Är det vanligt att ensamma fiskar får sjukdomen eller drabbar det normalt alla fiskarna i karet?

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Ursprungligen postat av mathiasviva
        Ok. Tack för tipset. Skall läsa på om hål i huvudet sjukan.
        Måste den sjuka fisken behandlas i ett ensamt kar, eller tål de friska fiskarna att leva med octozin i vattnet?
        Är det vanligt att ensamma fiskar får sjukdomen eller drabbar det normalt alla fiskarna i karet?
        Är lite tveksam till hur du bör göra just om det är hål i huvudet sjukan. Jag brukar själv undvika att medicinera friska fiskar, flyttar hellre den sjuka fisken till ett eget kar, men när det gäller denna sjukdomen så beror det ju lite på vad orsaken är. Om det tex beror på vattenkvalitén så finns det ju en risk att flera drabbas.
        I våra fall så var det endast 1 fisk (diskus) som blev sjuk i ena karet, men 4-5st i nästa fall (palettciklider) så vilket som är vanligast vet jag inte. Just diskusar har vi behandlat med octozin förut utan problem, så borde egentligen inte vara någon fara (att behandla hela karet dvs) men det är ju alltid lite känsligt med medicineringar.

        En variant skulle ju kunna vara att behandla det genom att börja byta vatten oftare, en 30% i veckan, och se till att variera fodret mer. Finns ju även vitamin på flaska man kan droppa på frysfoder etc. Men om såren blir större för snabbt så kan det ju vara lite för sent för den sjuka fisken.

        Angående om det är smittsamt eller inte, om det är orsakat av parasiter som är en teori; "Because many fish likely carry low-level Hexamita infections, anyway, the disease isn’t normally considered to be contagious."
        Här är resten av artikeln; http://www.fishchannel.com/fish-heal.../hexamita.aspx
        Och här är en lite nyare diskussion om sjukdomen där man inte tror på just hexamita-teorin; http://www.ciklid.org/forum/showthre...%E5l-i-huvudet
        Kör du med kolfiltrering annars?
        Senast redigerad av Rebah; 19 October 2013, 19:32.
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • mathiasviva
          • November 2011
          • 5

          #5
          Ursprungligen postat av Rebah
          Är lite tveksam till hur du bör göra just om det är hål i huvudet sjukan. Jag brukar själv undvika att medicinera friska fiskar, flyttar hellre den sjuka fisken till ett eget kar, men när det gäller denna sjukdomen så beror det ju lite på vad orsaken är. Om det tex beror på vattenkvalitén så finns det ju en risk att flera drabbas.
          I våra fall så var det endast 1 fisk (diskus) som blev sjuk i ena karet, men 4-5st i nästa fall (palettciklider) så vilket som är vanligast vet jag inte. Just diskusar har vi behandlat med octozin förut utan problem, så borde egentligen inte vara någon fara (att behandla hela karet dvs) men det är ju alltid lite känsligt med medicineringar.

          En variant skulle ju kunna vara att behandla det genom att börja byta vatten oftare, en 30% i veckan, och se till att variera fodret mer. Finns ju även vitamin på flaska man kan droppa på frysfoder etc. Men om såren blir större för snabbt så kan det ju vara lite för sent för den sjuka fisken.

          Angående om det är smittsamt eller inte, om det är orsakat av parasiter som är en teori; "Because many fish likely carry low-level Hexamita infections, anyway, the disease isn’t normally considered to be contagious."
          Här är resten av artikeln; http://www.fishchannel.com/fish-heal.../hexamita.aspx
          Och här är en lite nyare diskussion om sjukdomen där man inte tror på just hexamita-teorin; http://www.ciklid.org/forum/showthre...%E5l-i-huvudet
          Kör du med kolfiltrering annars?
          Tack för utmärkt info.
          Jag är nu läst på ytterligare och är övertygad om att symptomen stämmer in helt på hål i huvudet sjukan. Tyvärr, då det verkar vara en högst knepig sjukdom.
          Jag använder mig ej av kolfiltrering och har aldrig gjort det i detta kar.
          Min teori är att fisken fått HIH av nedsatt immunförsvar i kombination med ensidig kost.
          Det som är positivt är förstås att det inte verkar särskilt smittsamt.
          Då fisken fortfarande har god aptit så tänkte jag testa att behandla den genom att höja vattentemperaturen något, öka syresättningen, variera kosten med mer frysfoder och vegetarisk kost i kombination med vattenbyten veckovis.
          Behandlingen borde endast påverka de övriga fiskarna positivt.
          Jag återkommer med resultat.

          Kommentar

          Arbetssätt...