"Böld" på Kardinaler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    "Böld" på Kardinaler

    Har redan tagit bort de 5 som såg ut ungefär så här av 100-stimmet, men har ni någon idé vad d är för utväxt på huvud, även fenorna såg skumma ut på vissa...

  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Ursprungligen postat av Peter79
    Har redan tagit bort de 5 som såg ut ungefär så här av 100-stimmet, men har ni någon idé vad d är för utväxt på huvud, även fenorna såg skumma ut på vissa...

    Precis sådant har jag också haft på kardinaler!
    Har ingen aning om vad det kan vara, men ibland kan det se ut som att enstaka fjäll står ur, medan det andra gånger ser ut som tydliga bölder...
    Jag har låtit dem gå länge i sina stim utan att några epidemier startat.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Jag associerar instinktivt detta med nån form av virus.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Jag brukar ju oftast hålla med dig, men borde inte en virusinfektion vara ganska enormt smittsam?
        Jag har sett det flertalet gånger i olika kar, men det har alltid varit på enstaka individer och aldrig tyckts smitta...

        Kommentar

        • Maria S. Edström
          • November 2012
          • 95

          #5
          En bekant har ett akvarium där kardinalerna ibland kan få blåsor/bölder som liknar dessa. Konstigt nog verkar det i det fallet (nu är det ju inte säkert att det är samma) kunna gå tillbaka på de drabbade fiskarna så att de efter några dagar ser normala ut igen. Det drabbar inte heller hela populationen, trots att fiskarna går kvar i samma vatten utan medicinering. Ett märkligt fenomen!
          Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Ursprungligen postat av Peter79
            Har redan tagit bort de 5 som såg ut ungefär så här av 100-stimmet, men har ni någon idé vad d är för utväxt på huvud, även fenorna såg skumma ut på vissa...

            När jag kollar på blåsan som den har på munnen så ser det ut som det finns en liten mask där.... Jag tänker nu på det här med människor som har drabbats av parasiter och mna kan se dem i ögonvitan på människor http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...cle15069793.ab
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Peter79
              • April 2012
              • 311

              #7
              "Böld" på Kardinaler

              Oh nice, not, ska jag sluta snorkla utan cyklop i karet nu då kanske....

              Kommentar

              Arbetssätt...