Nystartat akvarium - Fiskarna dog direkt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #16
    Ursprungligen postat av Timoothy
    Jag rengjorde allting noga innan isläpp, ja.
    Fick tipset från zoobutiken att hälla i Aquatan (vilket jag nu har gjort) sedan skulle det inte vara några problem om ett par dagar. Känns inte alls som det kommer att fungera men det skadar ju inte att testa.
    Frågan är.. hur? Och med vad gjorde du rent? Använde du nåt medel att göra rent med?
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Timoothy
      • December 2006
      • 8

      #17
      Ursprungligen postat av MonkanS
      Frågan är.. hur? Och med vad gjorde du rent? Använde du nåt medel att göra rent med?

      Det enda jag gjorde var att spola rent med varmt vatten och sedan torka med trasa.


      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Fel pH - visst kan det vara det men fiskarna tål oftast felaktigt pH utan några större problem förutsatt att det inte är någon jätteskillnad och alla fiskarna skulle definitivt inte dö direkt av detta.
      Dålig kvalitet på fiskarna - visst det kan det vara men alla fiskarna skulle inte dö direkt av detta
      Fiskarna sjuka från början och inte heller här dör fiskarna direkt.

      Nej förloppet tyder på en förgiftning eller att värmaren skulle ha hängt sig (vilket tydligen inte är fallet) men frågan är ju vad som har förgiftat fiskarna och detta är ju omöjligt att veta. Vad rengjorde du akvariet med? Kan det vara någon inredninsdetalj - vad har du i akvariet? Kanske var något av preparaten för gamla - har du kollat bäst före datumet?
      Bäst före datumet kan jag tyvärr inte kolla då Nitrivec flaskan jag fick endast var en liten som jag skulle använda vid uppstart och har slängt. Men jag hoppas ju verkligen att dom inte har gett mig gammalt skit.

      Inredningsdetaljerna har jag inte heller någon vidare koll på mer än att jag har 5 växter och en sten (http://postimg.org/image/ovo5sp185) som jag köpte i samband med akvariet i zoobutiken.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #18
        Gruset är svart, är det färgat månntro? Färgad sten kan ställa till det iallafall.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Nåväl då kan man utesluta rengöringsmedel samt stenen och så klart växterna. Sanolikt också Nitrivecen.

          Gruset som åheim nämner var köpte du den - svart grus vet jag en del som haft problem med.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • LS10
            • November 2010
            • 258

            #20
            Kan inte låta bli att komma tillbaka till det problem jag hade när jag startade upp mitt akvarium för flera år sen, eftersom symtomen är detsamma, att alla fiskarna dog väldigt fort.
            Jag tror definitivt på någon form av förgiftning, hur kommer det sig annars att alla fiskar dör så fort, på mindre än 24 timmar?

            Väldigt intressant det Kjell skriver, för jag hade också svart grus! Vad jag kan minnas så tvättade jag mitt grus innan men kanske inte så noga.
            Kan det verkligen vara giftiga färgämnen i gruset när det säljs för akvariehobbyn?

            Kommentar

            • Rebah
              • January 2012
              • 410

              #21
              Råkade också ut för svarta gruset för några år sedan, dock var mitt mindre, vasst och "gnistrande". Mina fiskar reagerade direkt när jag hade koppat in dom, blev hängiga och låg uppe vid ytan, så hann rädda dom genom att flytta dom till ett annat kar.
              Minns jag rätt så fanns det 2st likadana grus hos "min" affärs leverantör, och de hade tydligen ändrat beskrivningen på ena till "ej för akvariebruk" eller liknande senare, så kanske hade fler råkat ut för samma sak och att de efter det ändrat på beskrivningen. Har nämligen testat ett som såg exakt likadant ut utan problem, så fick nog fel sort.
              Var gruset också köpt i affären?
              "The trees move... do you not see it?"

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Det finns olika sorters svart grus och de flesta är helt Ok och säljs de i en påse som är märkt akvariegrus så borde det vara OK - vad jag har hört så sägs det vara s.k. svart blästergrus som har ställt till med problem. Det gör varken till eller från om man spolar igenom gruset - det enda som händer när man tvättar grus är att det inte skitar ner så mycket i akvariet i början.

                Sedan gfinns det ju också en del bottenmaterial (tror dock inte att dessa finns i svart) som i början avger en del i vattnet och man därför måste vänta väldigt länge innan man lägger ner djur i akvariet och under vänteperioden också måste göra många stora vattenbyten. Om det är ett sådant bottenmaterial borde det stå angivet på påsen.

                Att veta vad som orsakar en förgiftning är svårt att veta om man inte lämnar vattnet till analys vilket är mycket dyrt.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...