Nystartat akvarium - Fiskarna dog direkt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timoothy
    • December 2006
    • 8

    Nystartat akvarium - Fiskarna dog direkt.

    Hejsan.

    Köpte för ca 10 dagar sedan ett 112L akvarium och köpte igårkväll mina första fiskar, som var 10st kardinaltetror.
    Nu imorse när jag tände akvariet så ligger ALLA tetrorna på botten döda. Jag läste mig till precis hur jag skulle göra när jag släppte i fiskarna (lade i påsen i vattnet i ca 10 minuter, fyllde sedan på 1dl av mitt eget vatten ett par gånger med några minuters mellanrum innan jag släppte i dom i akvariet.)
    Körde tillbaka till zoobutiken för att fråga vad som skulle kunna vara problemet och dom bad mig att ta med lite vatten så dom kunde köra några tester vilket jag gjorde och dom kunde inte hitta något fel överhuvudtaget.

    Lite info från start: Fyllde akvariet med vatten direkt när jag köpt det, lade i grus, planterade 5st växter och en sten (allt noga rengjort)
    Använde sedan det jag fick till akvariet som hette Sera Bio Nitrivec och satte i pump och doppvärmare på ca 25grader.

    Någon som har någon aning vad problemet kan vara?
    Senast redigerad av Timoothy; 15 October 2013, 19:47.
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    #2
    Kolla om temperaturen är för hög Skalan på termostaten kanske inte stämmer.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av toggaj
      Kolla om temperaturen är för hög Skalan på termostaten kanske inte stämmer.
      Eller kanske förgiftning av... Jag vet inte vad...
      Du fyllde det med vatten direkt säger du? Kan det ha rengjorts med någon sorts rengöringsmedel på/i fabrik/butik?

      Verkligen jättekonstigt det här...

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Nystartat akvarium - Fiskarna dog direkt.

        Är akvariet, filter och filtermassa renspolat innan fiskarna släpptes i?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          #5
          Låter lite som samma problem jag fick när jag återupptog akvariehobbyn för några år sedan och skaffade mig ett 63 liters.
          Nästan alla fiskar dog inom 24 timmar, då hade jag köpt både kolglödstetror och fantomtetror. Ca 2 stycken lyckades jag rädda då jag följande dag köpte något filterberedningsmedel, (kan ha varit "Happy start" eller liknande,) som band tungmetaller. Efter det hade jag aldrig några problem med akvariet och överlevande och tillkommande fiskar levde och mådde bra.

          Liksom dig hade jag inte tänkt på att rengöra det helt nya akvariet innan jag fyllde på med vatten så min tanke är att det troligen fanns något medel i akvariet som var giftigt för fiskarna.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Ursprungligen postat av LS10
            ...2 stycken lyckades jag rädda då jag följande dag köpte något filterberedningsmedel, (kan ha varit "Happy start" eller liknande,) som band tungmetaller...
            Där satte du fingret på något, kan det vara så att Timoothys kranvatten innehåller kloramin? Då måste man väl använda vattenberedningsmedel??

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Nystartat akvarium - Fiskarna dog direkt.

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Där satte du fingret på något, kan det vara så att Timoothys kranvatten innehåller kloramin? Då måste man väl använda vattenberedningsmedel??
              Nej, det är inte skrivet i sten att du måste det.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                skulle tippa på stress i kombo med allmänt dåliga fiskar.

                om fisken från början är i dåligt skick, vilket man inte alltid ser

                en för snabb inkoppning, där skillnaden i PH mellan vattnet i påsen
                och karet är för stor.

                helt ny miljö.


                då kan det tyvärr bli så här.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Timoothy
                  • December 2006
                  • 8

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Är akvariet, filter och filtermassa renspolat innan fiskarna släpptes i?

                  Jag rengjorde allting noga innan isläpp, ja.
                  Fick tipset från zoobutiken att hälla i Aquatan (vilket jag nu har gjort) sedan skulle det inte vara några problem om ett par dagar. Känns inte alls som det kommer att fungera men det skadar ju inte att testa.
                  Ska kolla temperaturen på vattnet när jag kommer hem från jobb!

                  Tackar för alla svar!

                  Kommentar

                  • Nikenik
                    • August 2013
                    • 12

                    #10
                    Kollade du inte pH-värdet på ditt vatten kontra pH-värdet på vattnet i påsen med fisken?

                    Kommentar

                    • Timoothy
                      • December 2006
                      • 8

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nikenik
                      Kollade du inte pH-värdet på ditt vatten kontra pH-värdet på vattnet i påsen med fisken?
                      Nej det gjorde jag inte...
                      Kollade temperaturen på vattnet som låg på 25 grader precis som jag ville ha det.

                      Det är knappt att jag vågar köpa nya fiskar nu ifall dom skulle dö igen. Har frågat i många butiker nu och ingen verkar ha något direkt svar på problemet.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Köp EN ancistrus à 19kr och kolla hur den klarar sig!

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          pH tror jag inte på som orsak - i så fall skulle jag tagit livet av mina fiskar för länge sedan. Alla fiskar på en gång verkar onekligen vara en misstänkt förgiftning av något slag - men frågan är ju vilken?
                          Jag antar att du hade kranvatten och inte egen brunn. Inte nyrenoverat? Inget skumt i inredningen?
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Timoothy
                            • December 2006
                            • 8

                            #14
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            pH tror jag inte på som orsak - i så fall skulle jag tagit livet av mina fiskar för länge sedan. Alla fiskar på en gång verkar onekligen vara en misstänkt förgiftning av något slag - men frågan är ju vilken?
                            Jag antar att du hade kranvatten och inte egen brunn. Inte nyrenoverat? Inget skumt i inredningen?
                            Kranvatten använde jag. Det märkliga är att dom testade vattnet i butiken men kunde inte hitta något. Vissa växter verkar också ta stryk, men verkar som det blivit lite bättre sedan jag tillsatte Aquatan...

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Fel pH - visst kan det vara det men fiskarna tål oftast felaktigt pH utan några större problem förutsatt att det inte är någon jätteskillnad och alla fiskarna skulle definitivt inte dö direkt av detta.
                              Dålig kvalitet på fiskarna - visst det kan det vara men alla fiskarna skulle inte dö direkt av detta
                              Fiskarna sjuka från början och inte heller här dör fiskarna direkt.

                              Nej förloppet tyder på en förgiftning eller att värmaren skulle ha hängt sig (vilket tydligen inte är fallet) men frågan är ju vad som har förgiftat fiskarna och detta är ju omöjligt att veta. Vad rengjorde du akvariet med? Kan det vara någon inredninsdetalj - vad har du i akvariet? Kanske var något av preparaten för gamla - har du kollat bäst före datumet?
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...