hälften av mina svarta neontetror gick åt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanjus
    • May 2003
    • 40

    hälften av mina svarta neontetror gick åt!

    jag ha haft väldigt lite vatten i mitt akvarie och pumpen har varit avstängd ett bra tag, eftersom jag skulle flytta mitt akvarium. men detta blev inte av så jag bestämde mig fö att fylla på vatten igen och att sätta på pumpen. jag tar allt vatten direkt från kranen och jag fyller på lite mindre än det dubbla av vattnet som var i innan och så sätte jag på pumpen .. allt är bra och fiskarna simmar omkring som vanligt. men sen upptäcker jag att de svarta neontetrorna simmar upp och ner och att sorgmantel tetrorna kippade efter luft vid ytan!
    pumpen luktade väldigt illa nä jag satte på den, har den förgiftat dem eller ha de fått en chock av den ändade temperaturen? jag ha ingen doppvärmare.

    hälften av mina neoner har dött, jag flyttade över dem till ett annat akvaium som hade gammalt vatten och då piggnade de till.
    *~::MINA HUNDAR ÄR DET BÄSTA MED LIVET::~*
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    Låter som pumpen är misstänkt nummer 1. När cirkulationen i filtret slutar blir det snabbt syrebrist, eftersom bakterierna som bor där kräver syre. Bakterierna dör och diverse giftiga ämnen (t.ex. ammoniak) bildas. När du kör på pumpen igen spottas dessa ämnen ut i akvariet. Eftersom det tydligen tog en liten stund innan fiskarna började må dåligt verkar det ännu troligare att det var pumpen och inte någon temperaturchock.

    Kommentar

    • ossism
      • April 2002
      • 513

      #3
      man ska skölja igenom filtret med akvarievatten om man haft den avstängd längre än en halv timme (tiden enligt mej).
      1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det kan ha berott på filtret, men också pga av stora förändringar i vattenvärdena. Sannolikt en kombination av bägge sakerna och på din beskrivning på hur du gjorde skall du nog snarare vara glad över att hälften överlevde.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...