Hjälp mina fiskar dör! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sundan88
    • October 2013
    • 3

    Hjälp mina fiskar dör! :(

    Hej! Nu har jag lite panik! Böt vatten och gjorde fint i akvariet igår! Men idag har de börjat Dö??? Går jätte fort, verkar inte sjuka sen bara ligger de och flyter, än så länge en praktbotia, en neontetra och en guldbarb (! Vi är alltid försiktiga och rena innan vi börjar! Fattar ingenting!
    Haft akvariet sen nyår och aldrig haft några problem alls med det! Är på 200L
    snälla hjälp mig! Har ett paettciklidpar där som jag verkligen inte vill ska bli sjuka!!
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Sv: Hjälp mina fiskar dör!

    Fyll i mallen som Kjell har lagt in under sjukdomar här på forumet. Det behövs mer info om någon ska kunna hjälpa dig

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Sundan88
      Hej! Nu har jag lite panik! Böt vatten och gjorde fint i akvariet igår! Men idag har de börjat Dö??? Går jätte fort, verkar inte sjuka sen bara ligger de och flyter, än så länge en praktbotia, en neontetra och en guldbarb (! Vi är alltid försiktiga och rena innan vi börjar! Fattar ingenting!
      Haft akvariet sen nyår och aldrig haft några problem alls med det! Är på 200L
      snälla hjälp mig! Har ett paettciklidpar där som jag verkligen inte vill ska bli sjuka!!
      Har du kollat nitritvärdet?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Sundan88
        Hej! Nu har jag lite panik! Böt vatten och gjorde fint i akvariet igår! Men idag har de börjat Dö??? Går jätte fort, verkar inte sjuka sen bara ligger de och flyter, än så länge en praktbotia, en neontetra och en guldbarb (! Vi är alltid försiktiga och rena innan vi börjar! Fattar ingenting!
        Haft akvariet sen nyår och aldrig haft några problem alls med det! Är på 200L
        snälla hjälp mig! Har ett paettciklidpar där som jag verkligen inte vill ska bli sjuka!!
        Det låter ju som det handlar om förgiftning och inte nån sjukdom. Kanske har det varit nåt problem med vattennätet och nåt skit följde med vid vattenbytet? Antar att du inte har nån liter aktivt kol ligger som du kan filtrera vattnet i karet med....
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Sv: Hjälp mina fiskar dör!

          Nitrit känns som en bra gissning, alternativt ammoniak. Fyll i mallen som nämnts!
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Sundan88
            • October 2013
            • 3

            #6
            Kollade nitrit innan, de var lite högt sen efter bytet var de lugnt! En platy som kola igår fyller i mallen!

            Kommentar

            • Sundan88
              • October 2013
              • 3

              #7
              Kollade nitrit innan, de var lite högt sen efter bytet var de lugnt! En platy som kola igår

              angående mallen: haft samma akvarium, samma växter å samma fiskar i 6 mån, samma ytterfilter! Böt ca 40% av vattnet (som vi alltid gjort) gjorde inte rent filtret samtidigt!
              Fiskarna blir lite färglösa när de dött, ihoppfällda å inte spretiga. Dör en i tagen å ingen speciell sort!
              Har en palettfamilj med yngel i samma kar som ser ut att må bra!

              Om om det är förgiftning? Hur tusan gör ja då?
              (dag tre och ännu ingen död idag)

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Det låter som att det var förhöjda nitritvärden som var felet.
                Byt ca 30% vatten i veckan, mata väldigt sparsamt och håll koll på nitriten. Köp ett dropptest så kan du testa ditt vatten hemma.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                Arbetssätt...