Bölder på regnbågsfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nabyh
    • January 2013
    • 11

    Bölder på regnbågsfisk?

    Hej
    I går upptäckte jag att en av våra Parkinsons regnbågsfiskar hade två ”bölder” på ena sidan, liksom under fjällen och något vitt som stack ut från den största bölden. Den äter och har aptit, färgerna ser lika fina ut som hos de andra, den håller inte ihop fenorna eller ser sjuk ut. Det enda jag märker är att den börjar gå undan flocken något och står för sig själv. Jag kan inte se något konstigt hos de andra heller. Vad jag kan se så är det bara en som uppvisar de här symptomen. Än så länge... Har inte medicinerat. Är det någon som vet vad det kan vara och vad jag ska göra? "Bölden påminner om det jag sett på guldfiskar men jag vet inte vad det är.


    Vi har ett 300 liters akvarium som vi startade upp i november ifjol. Akvariet drivs av ett ytterfilter Fluval 406. Idag har vi sju stycken Melanotaenia Parkinsoni,Parkinsons regnbågsfiskar som går ihop med nio stycken Pseudomugil Pascai, röd neon. Pseudomugilsarna skulle flyttas till ett mindre akvarium, men det har fungerat bra att ha dem tillsammans.Utfodringen fungerar bra. De visar inga tecken på skygghet och har fina färger så vi valde att låta dem fortsätta gå kvar i det stora akvariet. Utöver det har vi 4 Ancistrusar, vilket är 2-3 för många och vi kommer att sälja av några stycken, 3 Bootia, några amanoräkor och några envisa överlevare av körsbärsräkor som fortsätter att föröka sig. Ja just det, och så en guppyhane som gått i pension. Vi har aldrig haft några sjukdomar eller varit tvungna att ta bort någon fisk förutom en av de pensionerade guppyhanarna. De var två från början. Den började uppföra sig tröttare och tröttare och orkade inte riktigt hänga med och tillslut så tyckte vi det såg så ansträngande ut för honom så vi tog bort honom.
    Vi utökade beståndet röda neoner i början på augusti. De sattes inte i karantän utan fick gå direkt ner i akvariet.
    De växter vi har är några Cabomba, 5Anubia Barteri, 2 svärdplantor, javamossa och nån ormbunksliknande växt som jag glömt namnet på.
    Vi byter 30-40 liter varje vecka,ibland blir det varannan. Då har hittills värdena i akvariet hållit sig stabila. Senaste vattenbytet gjordes igår, då vi bytte ut 40 liter. Vi har alltid tillsatt Happy-life happyCont i kranvattnet. Det tog slut efter sommaren och vi har sedan dess kört med Tetraaquasafe. Akvariet har fungerat problemfritt fram till sommaren.
    Filtret har inte behövts rengöras förrän i augusti. Efter att vi varit bortresta och grannen skött om akvariet så var cirkulationen nästan noll och vi rengjorde filtret. Vi har rengjort filtret en gång till sedan dess eftersom den började blåsa ut skräp i akvariet och cirkulationen blev dålig igen. Någon form av obalans uppträdde under sommaren för när vi kom hem efter semestern hade vi fått in svarta tofsalger som snabbt frodades. Nu har vi dragit ner antal ljustimmar till fem per dag och tillväxten av tofsalger har stannat av. Under sommaren fick vi en rejäl temperaturhöjning i huset. Innertemperaturen hölls sig runt 28-26 grader inomhus, även nattetid. Detta höjde även temperaturen i akvariet. Måste hitta en lösning på det till nästa sommar. Och så blir det ju också ljusare under sommaren. (Akvariet står inte i direkt solsken) Det kan ha bidragit till obalansen.
    Tidigare har vi gett dom granulat på kvällen och fryst levandefoder på morgonen. Kommer inte ihåg namnet på produkten men det är frysta tärningar med blandat levandefoder. I augusti tog det fodret slut och de har istället fått en blandning av Tropical Red Mico, Tropical Vitaly & Colorgranulat och Aquarium Münster Dr Bassleer Biofish food regular som man rekommenderade i djuraffären. Nya foder för oss. Detta får de morgon och kväll. Sedan får malarna plecowafers då och då och räkorna får sin fodertablett.
    Vi har inte gjort någon förändring i akvariet mer än att vi slängt en hel del växter som angripits av tofsalger. Idag har vi inte så mycket växter kvar.Vattenledningsrör eller varmvattenberedare har inte bytts i fastigheten.
    Vi har aldrig haft dåliga vattenvärdeni akvariet förrän nu. NO3 ligger för högt, efter senaste vattenbytet 100, KH ligger på 6 d, alltså inom gränsvärdena, PH ligger på 6,8 också inom gränsvärdena. Pytsade idag i TetraEasyBalance för att snabbt försöka få ner nitritnivån. Ska kolla värdena igen imorgon.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Hej
    Det är tyvärr inte helt ovanligt att regnbågar får dessa blomkåls liknande bölder,
    jag har haft tre styck och alla har jag avlivat, en försökte jag medicinera, minns ej
    med vad, men jag tror det är lönlöst. Har du tur kan du lyckas med att skära/skrapa
    bort bölden, det har jag också provat, bölden kom dock tillbaka. Lägg fisken på en
    blöt frottéhanduk och skrapa med ett rent rakblad, eventuellt kan det läka.
    Tyvärr tror jag det är lika bra att avliva fisken. Jag tror inte det smittar.
    //Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Har för mig att det är ett virus, och om jag har förstått rätt så är det inget fisken direkt lider av. Har förstått det som att de kan leva med det i flera år.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Nabyh
        • January 2013
        • 11

        #4
        Tack för svaret
        Då är det alltså inte ovanligt hos regnbågar. Samtidigt ser det inte ut som blomkål. Om man går ut på http://www.ciklid.org/forum/showthre...%E5r-p%E5-fisk och tittar på bilderna som användarnamn Styrsjö lagt ut så får man en bra bild av hur bölden ser ut. Fast de ser inte lika illa ut som på den cikliden.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Hej Nabyh
          Jag känner att jag är ute på hal is nu när jag svarat på din fråga, se det inte som en diagnos utan funderingar ut efter mina personliga erfarenheter
          och de är begränsade.
          Mvh Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Nabyh
            • January 2013
            • 11

            #6
            Ok, jag kommer att leta vidare. Skulle vara intressant att veta vad det är.
            // Anette

            Kommentar

            Arbetssätt...