Sjuk scalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liberty.)
    • July 2013
    • 198

    Sjuk scalar

    Hej,köpte två scralarer idag vid fyra tiden på arken zoo i Kungsbacka och fiskarna såg krya o fina ut i affären vad jag kunde se.Och la i dom som vanligt o alla mina andra fiskar som jag har sedan innan är friska.Och när jag släppte i dom ifrån början så simmade dom som vanligt men nu när jag går och kollar till dom igen så ligger den ena skalaren o villar mot glaset.Tycker att de är lite konstigt så knackade på glaset o skulle se om den flyttade sig men låg kvar mot glasrutan.Sedan efter en liten stund så simmade han iväg eller om man ens ska kalla de simma han åkte iväg och åkte in i stocken och låg mot den ett tag och kan inte simma han skämpar verkligen med att simma men det går inte.Efter ett tag så flöt han bara iväg o han åker runt upp o ner på o det ser rätt så hemskt ut.Snälla vad kan de bero på?
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av liberty.)
    Hej,köpte två scralarer idag vid fyra tiden på arken zoo i Kungsbacka och fiskarna såg krya o fina ut i affären vad jag kunde se.Och la i dom som vanligt o alla mina andra fiskar som jag har sedan innan är friska.Och när jag släppte i dom ifrån början så simmade dom som vanligt men nu när jag går och kollar till dom igen så ligger den ena skalaren o villar mot glaset.Tycker att de är lite konstigt så knackade på glaset o skulle se om den flyttade sig men låg kvar mot glasrutan.Sedan efter en liten stund så simmade han iväg eller om man ens ska kalla de simma han åkte iväg och åkte in i stocken och låg mot den ett tag och kan inte simma han skämpar verkligen med att simma men det går inte.Efter ett tag så flöt han bara iväg o han åker runt upp o ner på o det ser rätt så hemskt ut.Snälla vad kan de bero på?
    En lite mer utförlig beskrivning av hela scenariot från du köpte fiskar och tills de hamnade i akvariet, hur du gjort och tidpunkter är nog en liten hjälp för andra att hjälpa dig.

    RADBRYTNINGAR underlättar läsning.


    Har du tex låtit fiskarnas påse med vatten temperaturutjämna mot akvariet?

    Kommentar

    • liberty.)
      • July 2013
      • 198

      #3
      Ja jag la i dom som vanligt o lätt dom ligga i påsen men efter en 10minuter så välte påsen så de kom in vatten i den så kan de bero på de?Förlåt ska ta radbrytningar nästa gång.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hur stort är karet? Hur stora är scalarerna? Är de små, kan de vara rätt känsliga, och lite svåra att avgöra konditionen på i butiken.

        Stycket är väl hyfsat kort, så radbrytningar inte behövs just här, däremot skulle mellanslag efter punkterna göra det mer lättläst
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • liberty.)
          • July 2013
          • 198

          #5
          OkejMen karet är på 260 liter o dom är små eller aa medel stora kan man nästan säga.

          Kommentar

          • liberty.)
            • July 2013
            • 198

            #6
            Nu när jag skulle gå upp o tända karet så va han död.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av liberty.)
              Nu när jag skulle gå upp o tända karet så va han död.
              Jag tycker, att du skall gå tillbaka med fisken till affären och få en ny.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • liberty.)
                • July 2013
                • 198

                #8
                Men det som är så dåligt med den affären är att man kan typ inte lämna till baka fisken o få en ny.För jag köpte en gång en silverhaj där ifrån för ungefär 1 månadsedan och då så trodde dom inte på mig att den hade dött efter en dag och så sa dom att jag är tvungen att ta massor med vatten prover o de orkar jag inte.Men det är dåligt att dom gör så jag menar 50kr kostade den o det är ju inte så mycket för dom.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Handla inte där igen.

                  Klart de ska reklamera sjuk fisk. Och det ska inte löna sig för dem att vara tråkiga i attityden.

                  Men vattenprov brukar man ju behöva ta med sig.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • liberty.)
                    • July 2013
                    • 198

                    #10
                    Ja ska nog inte handla fiskar där mer iallafall.Brukar köpa fisk där o iallafall va tredje gång jag köper där så dör fisken efter en dag eller lite mer.Dom verkar ju inte ha så bra kvalitet på sina fiskar.Fast jag tycker att dom har väldigt bra inredning o växter o mat så de kommer jag nog köpa där men det finns ju en ny djuraffär i Kungsbacka så får köpa där istället.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Åk till Trop och handla istället!
                      Kanonservice, och god kvalité på djuren och bra priser! Jag har i alla fall aldrig haft några problem när jag handlat där.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Men en sak som kan vara värd att kolla, är nitriten. Vad har du för temperatur? Ja, Trop är bra.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • liberty.)
                          • July 2013
                          • 198

                          #13
                          Ja jag ska åka dit på lördag tror jag o kolla med min kompis om det finns något kul.Va där senast för ungefär 3 månadersedan.Köpte föra gången ancistrusar där o dom är skit fina och växer jätte bra.

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Jag skulle aldrig handla hos Arken Zoo i Kungsbacka,döda fiskar i akavarier eller dålig kvalitet.

                            Deras attityd till kunder är undermålig.

                            Kommentar

                            • liberty.)
                              • July 2013
                              • 198

                              #15
                              Ja det jag inte gillar med dom är också att dom låter fiskar ligga kvar i akvarierna när dom har dött o nästan varje gång man är där så ligger de minst en död fisk i ett kar.Och när man säger till dom att de ligger en dör fisk där så skrattar dom bara typ o skämtar om att man kan få den om man vill o det tycker inte jag är så jätte bra med dom.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...