Skadad Ancistrus sp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SannaHahne
    • August 2013
    • 68

    Skadad Ancistrus sp.

    Köpte i fredags två Ancistrups sp men på lördagsmorgonen så såg jag att hanen fastnat riktigt illa på sidan av btn bakgrunden. Efter mycket om och men så fick vi loss honom. Han har ett sår på huvudet och ett på ryggen. Ryggfenen är rejält trasig och stjärtfenan har tagit lite styrk. Han simmar på bra och såren ser fina ut, har även sett han äta.
    Men nu till min fråga, behöver jag oroa mig för övriga fiskar? Kan han på något vis sprida något i vattnet?
    Alla ställen där fiskar kan fastna är ordentligt fixade och ingen kan fastna någonstans igen.
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Vad är det han skulle kunna sprida? Han har ju ingen sjukdom utan ett sår. Såret kommer troligtvis läka och bli fint. Det som kan hända är att det blir infekterat av bakterier.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • SannaHahne
      • August 2013
      • 68

      #3
      Vad händer om det blir bakterier i såret då? Jag ska åka bort ons-sön, vad ska jag be "husvaktarna" hålla utkik på?

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Är ingen expert på bakteriet men har svårt att tro att övriga fiskar ska kunna få dem. Det finns massor av bakterier i vattnet och de flesta är snälla mot fiskarna. Troligvis kommer det läka bra och bli ett ärr som många malar har eftersom de brukar slåss om revir och vid lek. Håll lite koll om det bildas någon skumt i såret bara.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Ser det ut som malen lider eller att såret ser infekterat ut kan det vara snällt att plocka bort honom så han inte plågas.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • liberty.)
            • July 2013
            • 198

            #6
            Ingen som vet vad de kan bero på?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Skadad Ancistrus sp.

              Ursprungligen postat av liberty.)
              Ingen som vet vad de kan bero på?
              Vilket?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...