Är detta fenröta? (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scandi
    • February 2008
    • 131

    Är detta fenröta? (bilder)

    Jag hämtade hem ett gäng slöjstjärtar från en butik där de misskötts under en längre tid, de sket i att byta vatten på dem och matade dem inte heller så de är inte direkt i toppenkondition om man säger så... Tror dock att de har en chans att repa sig men då måste jag veta vad jag ska göra.

    Här är en på Idun, den som är i sämst skick:


    Höjde kontrasten på bilden så att man kan se att fenorna liksom är blodsprängda bättre, så färgerna stämmer inte riktigt, hon är helt vit och inte gul men när hon kom hit var hon nästan rosa, såg ut som att hela huden var irriterad ungefär.

    Skirner's stjärt ser ut såhär:


    Om det är fenröta, vad är då bästa medicinen att behandla dem med? Myxazin? Bactopur?

    Tack på förhand!!!
    Senast redigerad av Scandi; 16 September 2013, 22:11.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser inte ut som fenröta. Höj vattenkvaliten (som du säkert redan gjort) så kommer fenorna snart att se bra ut igen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Scandi
      • February 2008
      • 131

      #3
      Tack för ett så snabbt svar!

      Vad skönt att det inte är fenröta. Hur långt tid tar det för fenorna att repa sig i vatten med bra, stabila värden? Kan jag hjälpa dem på traven genom värme/salt/extra nyttig mat tex?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det tar bara ett par veckor så är de ok igen, och du behöver inte göra något extra för dem. Men håll ändå ett öga på dem under tiden, det kan hända saker under tiden oavsett hur bra de nu har det.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Scandi
          • February 2008
          • 131

          #5
          Skönt att höra, givetvis ska jag hålla koll på dem! Tack ännu en gång!!!

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Vilken tur att de kom till ett bättre hem. De piggnar säkert till vartefter.
            Jag skulle haft i lite salt för att påskynda läkningen och förhindra vidare infektioner i slöjan. Nu vet jag inte hur stort ditt kar är. Men jag brukar ta 2-3 tsk till mina 180 l när jag ser att något mysko är på gång. Vanligt hushållssalt då. Det brukar då snabbt rätta till sig.
            Senast redigerad av MonkanS; 17 September 2013, 08:28.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Scandi
              • February 2008
              • 131

              #7
              Det hoppas jag på, de är pigga och matglada nu iallafall. Lite skygga för att vara slöjstjärtar men vattnet de levde i innan var helt grönt och jag tror inte de har kunnat se varken människor eller varandra särskilt bra genom den stinkande sörjan, det - och så har ju ingen matat dem på länge så de förknippade mig inte direkt med mat från början heller, antar att de överlevt på alger de senaste månaderna. De små dubbelfenade har börjat "hälsa" på mig, dvs noppra mig i fingrarna och armarna, så de blir nog kelgrisar av dem tillslut de med. Förstår inte att de överhuvudtaget är vid liv egentligen, det var inget kul att se hur de hade det. De är ett gäng små tappert kämpande krigare får man nog säga!

              Det är ett kar på 720 liter de har fått flytta in i. Kanske inte det smartaste valet att sätta dem i, eftersom jag visste att de antagligen inte var helt friska och det gör eventuell framtida medicinering rätt ... dyr eftersom jag inte har något passande karantänakvarium igång för dem men de uppskattar simytan och det blir lättare för mig att hålla vattenkvalitén hög med ett gäng så "skitiga" fiskar med större vattenvolym.

              Har vanligt rent grovt havssalt hemma men har inte vågat salta än pga av att jag inte vet hur guldfisk ställer sig till det, men då är det alltså okej för dem med några teskedar alltså? Blir ungefär 8 tsk som ska ner i mitt på 720 liter då? Tack för din hjälp

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Oj.. ja då ska de väl trivas i ett så stort kar.. .. äta och växa till sig. Inte alls svårt att få slöjisar handtama. De lär sig snabbt.. MAT.. hehehe..
                De flesta brukar förorda större mängder salt. Men jag tycker att det brukar räcka med den lilla mängden. Nu går jag enbart på mina egna erfarenheter.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                Arbetssätt...