Mask i ändtarm på scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    Mask i ändtarm på scalarer?

    hej
    har problem med mina scalarer. deras analöppningar har nått som sticker ut ur dom, samt att visa är liksom förstorade/svullna.
    trodde först att det kunde ha med fodret att göra men har nu fått höra att det kan vara nån mask av nått slag.

    tycker inte att de magrat av eller så. de verkar rätt pigga o äter som de ska. tillomed leker ibland. men det ser inte så bra ut. o jag hade ett dödsfall för några veckor sen. osäker på om det beror på detta dock, men skulle lika väl kunna vara det.

    vad tror ni? mask? isåfall vilken medicin skall inhandlas?
    Bifogade filer
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ser ut som Camallanus. Försök få tag i Sera Nematol.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ja det verkar vara det ja. nematol beställs omgående

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        hur doserar man det? 10 ml räcker till 400L vilket mer eller mindre blir hela flaskan på en gång. men ska man dosera igen sen dag 2 etc? eller räcker det med en dos?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Har för mig att man skulle dosera över ett antal dagar.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Varannan dag i 5 dagar tyckte jag att jag läste, läs bipacksedeln

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              hur doserar man det? 10 ml räcker till 400L vilket mer eller mindre blir hela flaskan på en gång. men ska man dosera igen sen dag 2 etc? eller räcker det med en dos?
              Du doerar 1 gång och sedan ett 80%-igt vattenbyte. Upprepa proceduren efter 3v. för att det ska ta eventuella ägg som överlevt första behandlingen, annars finns risk att det blir problem igen.

              Jag såg inget resultat av nematolen efter 1 dag och körde då i 1 dos till och då försvann maskarna ur rumpan... Det är ju ett avmaskningmedel så jag tror inte den dubbla dosen är farlig.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Då blir det en 50 ml flaska

                Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Neeej, det ser ju ut som vad jag trodde var ett fortplantningsorgan hos en av mina bolivianska fjärilar!
                  Skall man behandla hela akvariet eller sätta den i karantän??

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    behandla hela karet har jag fattat det som.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Vad tråkigt!
                      Då kommer nog x antal rödmunstetror att dö när jag byter 80% vatten...

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Vad tråkigt!
                        Då kommer nog x antal rödmunstetror att dö när jag byter 80% vatten...
                        Jag tycker dem verkar vara ganska stabila, har haft mina i 5 år, bara en som dött och den begick självmord genom att hoppa ur karet... Dem har vart med om 2 flyttar och 100%-igt vattenbyte
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Sv: Mask i ändtarm på scalarer?

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Neeej, det ser ju ut som vad jag trodde var ett fortplantningsorgan hos en av mina bolivianska fjärilar!
                          Skall man behandla hela akvariet eller sätta den i karantän??
                          Shit du också. Tror du är den 5-6:e jag sett med camallanus på bolivianer. Vore inte förvånad om hannes också fått det den vägen, hur ser dina ut hannes?
                          Verkar som nån grossist sitter med infekterat kar eller nåt sånt. Vi borde börja sprida ut det här och på andra ställen att man alltid ska behandla bolivianer med nematol när man skaffar dem. Vilka fler på forumet har såna?
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Mask i ändtarm på scalarer?

                            Ursprungligen postat av Moving Waves
                            Shit du också. Tror du är den 5-6:e jag sett med camallanus på bolivianer. Vore inte förvånad om hannes också fått det den vägen, hur ser dina ut hannes?
                            Verkar som nån grossist sitter med infekterat kar eller nåt sånt. Vi borde börja sprida ut det här och på andra ställen att man alltid ska behandla bolivianer med nematol när man skaffar dem. Vilka fler på forumet har såna?
                            Jag. Inga problem dock. Fast, det var längesedan de gick hos grossist. De går med mina rödryggar, händer det dem något blir jag vansinnig. Får kolla rövar lite extra imorgon, det är ju alltid angenämt.

                            Hoppas att det löser sig Hannes!
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Vad trött jag blir alltså!
                              Jag såg ju att en av fjärilarna i karet jag handlat från hade ett stort nystan med mask släpande efter sig när jag var där och handlade andra grejer för ett tag sedan.
                              Tänkte väl inte så mycket på det men åtminstone en av mina verkar ju ha drabbats...
                              Är det någon som vet om medicinen tar ihjäl bakteriefloran så att man kan se fram emot en alldeles ny incyklingsperiod?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...