Stressad / Sjuk? Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LeffeH
    • September 2013
    • 3

    Stressad / Sjuk? Malawi

    Hej
    Jag har för 3 veckor sedan fått min arbetskamrats Malawi fiskar. Dom har tidigare levt i ett Lido 120l akvarium
    men nu flyttat in i mitt 450l, till en början hade jag problem med nitrit men de ligger på 0 nu.

    Jag fick 4 stycken fiskar två lite mindre som verkar hittat sin plats och två större var av en är blå delfin som nu i 3-4 dagar jagat den andra lite större (Blå med gula fenor).
    Igår upptäckte jag att han låg mycket i hörnen och såg lite hängig ut. Så fort den simmar så kommer delfinen å putter på den blå gula.
    Vet inte om han är sjuk eller stressad

    Har sökt lite lätt och hittat att man kanske ska flytta på den men jag har inge mer akvarium så de blir problem. Kanske finns nått annat jag kan göra.

    Tacksam för hjälp.

    //Leif
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Sv: Stressad / Sjuk? Malawi

    Låter som vanlig malawimobbning
    Det enda är nog tyvärr att flytta på fisken som fått stryk. Alternativt flytta mobbaren.

    Kommentar

    • LeffeH
      • September 2013
      • 3

      #3
      Tack
      Jag får helt enkelt skaffa mig ett akvarium till.
      Kan de fungera att ha dom separerade en vecka eller två för att sedan placera tillbaks fisken.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Sv: Stressad / Sjuk? Malawi

        Ja det kan fungera.
        Men jag tror det fungerar ännu bättre om du flyttar den "elaka" fisken nån vecka och sen möblerar om så det skapas nya revir när du släpper tillbaks den.

        Men har den mobbade fisken fått skador så är det bäst att flytta den så den får läka och bli pigg igen. Annars är det risk att nån av dom andra ger sig på den istället.

        Hoppas du förstår hur jag menar

        Kommentar

        • LeffeH
          • September 2013
          • 3

          #5
          Han är helt skadefri. Så jag testar att flytta på mobbaren imorgon om jag får tag i ett akvarium.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Sv: Stressad / Sjuk? Malawi

            Lycka till och hoppas det går bra, för det finns inga garantier. Speciellt inte med malawi, men jag tror att det borde fungera

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Lite andra tankar bara. Är det så att du har dessa 4 individer i ett 450 utan andra Malawi? Vad har du för inredning i det akvariet?
              Dels så behöver många Malawis mycket grottor och håligheter för att bli trygga och må bra och kunna etablera och sedan försvara det egna reviret. Men även för att kunna dra sig undan om så behövs. Dessutom behöver de flera individer att "sprida" aggressiviteten på. I ett 450 kan du beroende på typ av Malawi ha en 20-30 individer. Många gånger kan det vara smidigare att ha fler honor än hanar då honorna är fredligare.
              Delfincikliden är ju för att vara Malawi en ganska fredlig fisk. Ett överdrivet aggressivt beteende kan ju bero på att förhållandena behöver ändras också. Sedan är det ju tur att du tagit över dem då t.ex. Delfincikliden kan bli 20 cm. Så det kar de gått i är alldeles för litet.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Sv: Stressad / Sjuk? Malawi

                Så långt tänkte inte jag, men du har ju helt rätt i det du säger

                Kommentar

                Arbetssätt...