nej, nu står jag inte ut längre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marleéne
    • June 2003
    • 28

    nej, nu står jag inte ut längre

    det här med mitt akvarium håller på gå mig på nerverna snart.
    Varför kan inte jag bara få njuta av mitt fina akvarium med alla fiskar och se små guppyyngel växa upp någon gång?

    Alla bara dör precis hela tiden. Jag gjorde ett vattentest och det visade sig att jag hade nitrit i vattnet, dettta fixade jag till och när allting var bra så köpte jag ett gäng nya fiskar eftersom många hade dött..

    Dagen efter jag köpt fiskarna (dvs idag) så hittqar jag två stycken döda, varav den ena är full av röda prickar, den andra ser jag inget fel på. En av mina favvofiskar verkar vara på väg att dö han med, han är den enda fisken som inte har varit dålig ännu.

    Det är ju inget fel på vattnet längre, vad kan det vara då?

    Det känns som om jag ger upp snart.... I alla fall med guppy, trots att det är favorit fisksorten...
    //Erika S

    Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
    Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
    Kaniner: 2 dvärgvädurar
    Hund: 1 vargliknande huskymix
  • skr
    • December 2002
    • 267

    #2
    det visade sig att jag hade nitrit i vattnet, dettta fixade jag till
    Hur fixade du till det?
    Det är ju inget fel på vattnet längre, vad kan det vara då?
    Vet du det? Har du kollat nitrit, nitrat, pH nu?
    när allting var bra så köpte jag ett gäng nya fiskar eftersom många hade dött..
    Bara en gissning, men.. Nitrit i vattnet, vattenbyten och mindre fiskar -- inget nitrit -- ett gäng nya fiskar som får mat -- nitrit igen. Men så kanske det inte är? Dvs. har du möjlighet att kontrollera värdena fortlöpande, så du vet att det inte är något fel på vattnet nu?

    Kommentar

    • Marleéne
      • June 2003
      • 28

      #3
      jag köpte något medel på djuraffären mot nitrit, bytte 50% av vattnet. Matade inget på 4 dagar. Testade vattnet efter 5 dagar, inget nitrit.
      Köpte nya växter, testade vattnet efter 2 dagar, inget nitrit då heller. Köpte då nya fiskar, och har nu mätt nitrithalten igen, det visade ingenting. Har knappt matat fiskarna alls, så det kan inte bero på det.

      Det är ju bara guppysarna som dör också, både platyn, zebrafiskarna, tetrorna och kuliiålarna lever och mår bra
      //Erika S

      Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
      Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
      Kaniner: 2 dvärgvädurar
      Hund: 1 vargliknande huskymix

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Det kan inte vara så att du köpt guppys som varit medicinerade med antibiotika under hela sin uppväxt och nu börjar antibiotikan gå ur kroppen? Någon som har mer koll kanske vet bättre.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Marleéne
          • June 2003
          • 28

          #5
          det kan säkert hända. litar inte ett dugg på akvariehandlaren på den djuraffären jag var hos längre.
          Fick ju två nya fiskar av henne igår (eftersom de jag köpte dog dagen efter), en av dem dog såklart idag. Såg också att ett av akvarierna på djuraffären var full av döda guppys. Ca 13 stycken. Köpte såklart ingenting från det akvariet, men jag fick ju två honor från ett annat akvarium. Har inte stoppat ner dem i mitt stora pga av att jag var rädd att det var någon sjukdom. OCh tanten hade mage att skylla på mig och säga att jag inte skötte mina fiskar som jag skulle... Det är däför jag har ruinerat mig på att göra vattenprover och köpa diverse medel som de säger ska hjälpa. Det är för att jag inte bryr mig..

          Fick i alla fall yngel i dag, antar att det var min platyhona. Har sett två, hoppas de överlever.
          //Erika S

          Katter: 3 Ragdoll, 1 Bengal, 1 Birma, 1 Huskatt och två små ragdollkattungar
          Fiskar: 120 l med guppy, platy, klogroda och div. tetror
          Kaniner: 2 dvärgvädurar
          Hund: 1 vargliknande huskymix

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Inga guppy jag har köpt i butik har överlevt mer än 1 månad, av de jag köpt privat har ingen dött. Min åsikt är att man inte skall köpa guppy i butikerna längre, åtminstone inte sådana som de köpt från grossist. Köper de av en lokal odlare är kvaliteten däremot mycket bättre.

            I dina kläder skulle jag ändå ta det lugnt ett tag med att stoppa ned mer fisk i ditt akvarium. Låt de fiskar du har där nu gå en månad och se vad som händer. Jag vet inte hur många du har, men 20-30 fiskar i ett 120l-akvarium är väl ungefär vad man kan ha där innan man riskerar att få problem.

            Medel mot nitrit etc. i all ära, men det är i mina ögon ungefär 100 gånger bättre om du kan få balans i akvariet utan en massa medel. Om dina fiskar dessutom ynglar av sig, så kommer de snart bli fler i alla fall.

            När du väl har fått balans, när inga fiskar dött på en månad och vattenprovet ser bra ut, då kan man tillsätta fisk igen om man vill och det finns utrymme för dem. Sätt i 1-2st åt gången med någon veckas mellanrum så att det inte blir många fler invånare på en gång, då finns det risk för nya nitrit-toppar.

            Hoppas det går bra för dig, och byt butik att handla i.

            Swetrot

            Kommentar

            Arbetssätt...