Hur avsluta behandling med 1% salt? samt fråga om vita fläckar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camsod
    • July 2011
    • 57

    Hur avsluta behandling med 1% salt? samt fråga om vita fläckar.

    Jag följde svenska gyppysällskapets råd om att låta mina sjuka fiskar gå i 1% salt i minst 14 dagar, har även medicinerat då mina fiskar haft konstiga bölder, trådig avföring samt magrat av och dött.

    Alla fiskar ser nu friska ut(vissa dog som inte klarade saltet) men svärdbärarna har tappat lite pigment ser det ut som, dvs lite via fläckar, en av dem hade som en svart böld på ryggen, den är borta och kvar är en vit fläck, ser konstigt ut men fisken/fiskarna verkar må bra, vad kan det bero på?

    Nu på fredag har fiskarna gått i salt ca 14 dagar och jag tänker börja sänka salthalten så att jag kan få ett normalt akvarium med växter igen, min fråga är hur mycket vatten jag skall byta och hur ofta för att få ner salthalten i en lagom takt? akvariet är 200 liter.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Det räcker med att byta 25% per vecka.

    Kommentar

    • camsod
      • July 2011
      • 57

      #3
      Ok, någon som har en teori om fläckarna på 2 svärdbärare, kan det bero på saltet? Hur vet man förresten att allt salt är borta? Tänkte så att jag kan sätta tillbaks växterna.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Men om du bara byter 25% tar det tid att få bort saltet - 9 veckor tills du har 0,1% salt kvar. Byter du 50% tar det hälften så lång tid.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • camsod
          • July 2011
          • 57

          #5
          Men är det ok att byta 50% på en gång? tänkte så att inte fiskarna tar skada av det?

          Ursprungligen postat av erikthur
          Men om du bara byter 25% tar det tid att få bort saltet - 9 veckor tills du har 0,1% salt kvar. Byter du 50% tar det hälften så lång tid.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            I mina småburkar byter jag 100% utan problem men självklart inte kallvatten direkt. Jag låter vattnet stå över natten.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Och när det gäller ditt uppsaltade vatten är det högst 50% åt gången som gäller - och två ggr per vecka så går det givetvis dubbelt så snabbt som en gång per vecka.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • camsod
                • July 2011
                • 57

                #8
                Jaha så du tror att jag kan byta 2ggr per vecka tom? Det vore ju skönt att få ner salthalten så att jag kan plantera tillbaka växter och börja fundera på lite nya fiskar, har endast 2 svärdbärare och 2 guppys och 3 glödbandstetror nu, hur länge bör jag vänta med nya fiskar tro?


                Ursprungligen postat av erikthur
                Och när det gäller ditt uppsaltade vatten är det högst 50% åt gången som gäller - och två ggr per vecka så går det givetvis dubbelt så snabbt som en gång per vecka.

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Det är nog bra att vänta med nya fiskar tills du fått ner dina växter i karet igen och du ser att allt är i balans igen. Det vore väl synd om de nya blir sjuka och dör därför att du hade lite för bråttom.
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • camsod
                    • July 2011
                    • 57

                    #10
                    Jo visst är det så, tänkte mest vad som är rimligt att vänta, läste någonstans om att 3 veckor efter salt och medicinbehandling är bra, då syns det om någon fisk blir sjuk igen inom dessa 3 veckor.

                    Ska jag vänta med växterna tills allt salt är borta tro?

                    Ursprungligen postat av MonkanS
                    Det är nog bra att vänta med nya fiskar tills du fått ner dina växter i karet igen och du ser att allt är i balans igen. Det vore väl synd om de nya blir sjuka och dör därför att du hade lite för bråttom.

                    Kommentar

                    • stefanr72
                      • November 2010
                      • 1026

                      #11
                      Växterna kan du ha i efter första vattenbytet.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Mycket tveksamt även 0,3% salt är ödesdigert för en del växter. Men har man växter för brackvatten så...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • camsod
                          • July 2011
                          • 57

                          #13
                          Jag har två st jättestora svärdplantor, men jag kanske ska vänta, hade dem i saltvattnet ett tag, men de började bli fula så jag tog upp dem, bytte 50% av vattnet igår.

                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Mycket tveksamt även 0,3% salt är ödesdigert för en del växter. Men har man växter för brackvatten så...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...