Förstoppad Silverhaj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pyrone

    • April 2013
    • 3

    Förstoppad Silverhaj

    Hej!

    Mina Silverhajar brukar äta broccoli när malarna får det och det brukar gå bra.
    Malarna får i huvudsak maltabletter och Silverhajarna animaliskt foder.

    Men nu har den största Silverhajen varit för glupsk och ätit för mycket eller en för stor bit för nu är han förstoppad och får inte ut det som behöver komma ut. Om han inte simmar neråt hela tiden flyter han upp och t.o.m. upp och ner. Han är svullen vid analöppningen för det trycker på.
    En annan gång hade han ätit maltabletter som var tillräckligt små för honom att äta hela och då hände samma sak men med den skillnaden att då kom det till slut ut luft och sen kom tabletterna ut i smält form och han blev som vanligt igen.

    Hur kan man hjälpa till i detta läge när inget kommer ut? Eller är det helt kört, nån som vet?
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Epsomsalt kanske används ju ibland för att laxera förstoppade fiskar. Kanske är något att pröva.
    350L Diskus

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      instämmer med Einarsson

      Kommentar

      • pyrone

        • April 2013
        • 3

        #4
        Tack för svar!
        Nu har sambon varit på jourapoteket och fått tag i Magnesiumsulfat = Epsomsalt.
        Vet du hur man ska göra med det?

        Kommentar

        • pyrone

          • April 2013
          • 3

          #5
          Jo nu ska ni få höra, jag lyckades hitta en tråd om en förstoppad Diskus och hur man skulle göra med Magnesiumsulfaten.
          Just när jag hade blandat till allt i en hink, och skulle till att hämta håven, tittade jag in i akvariet igen och vad får jag se?
          Jo mr förstoppad simmar nästan vanligt igen och den näst intill sprängdfyllda bakdelen ser nästan vanlig ut den med! : )

          Nu blev jag glad! Och sonen som redan hade börjat planera för begravningen, nu slipper han det.
          Kommer att hålla koll och se om det braiga håller i sig, lite synd dock att jag missade hur det hela gick till men nåt måste ju ha kommit ut då till slut antar jag.

          Är ändå tacksam att jag fick svar och tips om detta med Magnesiumsulfat, det kan ju komma andra tillfällen när man har nytta av den kunskapen. Bra också att ha grejerna hemma.
          Nu ska jag då berätta hur man går tillväga: Man blandar 1 msk Magnesiumsulfat i 20 liter vatten. Efter 4 timmar byter man 45 % av vattnet. Sen vet jag inget mer men det bästa är nog att använda det akvarievatten fisken går i, både att blanda i och att byta med.

          Kommentar

          Arbetssätt...