Kan ancistrus få bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Kan ancistrus få bukvattensot?

    Min hona har trådaktig vit avföring i låååånga trådar. Bor i ett 240 l kar som för övrigt är i bra balans. Där bor även en ancistrushanne (de har lekt för några månader sedan), ett gäng corydoras, några scalarer, ett blåciklidpar, en sajica, tre eldbukar. De får flingfoder och pellets och några ggr per vecka frysfoder (ej röda bloodworms). Algae Wafers får de några gånger per vecka.

    Karet har mkt växter och rötter. Sandbotten.

    Gödslar med PMDD vid veckovisa vattenbyten då ca 30% vatten byts. Håller ca 25-27 grader.

    Vanliga växter, typ anubias, svärdplantor, javaormbunkar, gräs (långa vanliga, kan ej namnet).

    Kan inte riktigt se ovansidan på henne, eller avgöra om hon är svullen. Men hur vanligt är det att ancistrus får bukvattensot - som väl ligger närmast till hands?
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    #2




    Så ser hon ut. Vad göra?
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #3
      Vid närmare eftertanke när jag ser bilden, hon är rätt svullen. Eller? Snälla, vad ska jag göra? Nån idé att lyfta ur henne f medicinering? Med vad? Eller kan jag medicinera där hon är - lär ju vara tuff att få tag i o jag har liten lust att riva hela inredningen... Eller har det gått för långt? Såg det igår, inte innan.
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #4
        Blåciklidparet är i lek och har så varit några dagar, de jagar dock inte undan ancistrus men kan hon ändå ha blivit stressad av detta?
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #5
          De fick röda mygglarver, levandefoder, i helgen. Kan det vara orsaken?
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • Anne Gisela
            • October 2012
            • 425

            #6
            Just ja - karet har varit igång sedan början på året.
            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              att en fisk har trådaktig avföring är inget att bry sig om bara det inte uppstår fler symtom. sen borde du sluta ge röda mygglarver detta är inte något bra foder speciellt för fiskar som inte har sån stor magsäck vilket ancistrus inte har.

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                #8
                Ursprungligen postat av viktorbj
                att en fisk har trådaktig avföring är inget att bry sig om bara det inte uppstår fler symtom. sen borde du sluta ge röda mygglarver detta är inte något bra foder speciellt för fiskar som inte har sån stor magsäck vilket ancistrus inte har.
                Tack f svar. Håller dock inte med om trådaktiga avföringen, det håller vi alltid koll på just pga bukvattenssot. Hon är dessutom svälld i buken tycker jag. Nej, jag vet, vi brukar inte ge röda mygglarver, men det var det enda levande fodret de hade inne denna gång. Jag har samtidigt svårt att se att det är det hon ätit av, det var nog definitivt slut när hon kom fram för att äta, om hon gjorde det...
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  #9
                  Hm... hon är i karantänkar, men äter när jag lägger i algtablett... Verkar ju lite lovande.
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Malhonor kan bli runda om magen om de är romstinna. Behöver inte vara något fel.
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      #11
                      Snälla kan fler titta på bilden o läsa beskrivningen... smått desperat här.

                      Jag är så himla osäker. Hannen har, vid närmare eftertanke, sökt upp henne några gånger idag vilket han aldrig gör annars, de bor under varsin rot. Jag ser inga utstående fjäll/plattor, men hon har fortfarande långa genomskinliga trådar. Jag lyfte ut en ur karet igår kväll som var 30 cm lång... det är ju inte normalt... Jag mår bara så himla dåligt om det eg inte är nåt fel på henne... Maken har varit o köpt medicin men kommit hem med fel. Så ingen medicinering ikväll. Helst skulle jag lyfta tillbaka henne till hemmakaret för att hon skall slippa vara stressad i karantänkaret... men det kanske är dumt. Hon får vara där i natt...

                      Jönsigt, jag vet, men det var vår första fisk. Hon har vuxit till sig hos oss och vi har en av hennes bebisar i ett annat kar. Hon betyder liksom nåt...
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Bukvattensot är jag tveksam till, romstinn och kanske svårt att få ut rommen är nog närmare till hands.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Anne Gisela
                          • October 2012
                          • 425

                          #13
                          TACK ansjo! Hon får flytta hem... hoppas så att du har rätt!
                          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Håll en koll om hon blir värre, inte för att det finns så mycket att göra...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...