Plötslig fiskdöd. Orsak?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antsti
    • August 2013
    • 14

    Plötslig fiskdöd. Orsak?

    I natt dog min dvärggurami-hona Hon hade gått cirka en vecka i mitt nystartade akvarium på 40 liter. Har verkat hur pigg som helst alla andra dagar och även kvällen innan hon dog, ätit och mått bra. Hannen är fortfarande pigg och simmar omkring som om ingenting hade hänt. Hon hade hannen efter sig i bland, men hade samtidigt gott om växter att gömma sig bland.

    pH ligger stabilt på 6.5 trots lågt kH 2. Dropptest ger heller ingen indikation på förhöjda nitritnivåer. Temperaturen varierar cirka en grad mellan dag och natt (ingen doppvärmare). Vad kan orsaken till denna typ av plötslig fiskdöd vara? När jag hittade henne låg hon inkilad bakom innerfiltret med fullt utspända fenor. Kan hon ha fastnat och att det på något sätt bidragit till hennes död?
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Som du skriver. Det kan vara så olyckligt att hon fastnat bakom filtret och inte kommit loss.
    Men då återstår frågan om Varför? hon hamnat bakom filtret. Har hon blivit jagad och sökt skydd? Eller var det bara ren otur?
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • antsti
      • August 2013
      • 14

      #3
      Det kan vara så olyckligt illa alltså. Får kanske stoppa in en bit filtersvamp bakom så att det inte upprepas och ordna med ett bättre gömställe.

      Kommentar

      • antsti
        • August 2013
        • 14

        #4
        Läste förresten på wikipedia att dvärgguramin är en labyrintfisk och behöver tillgång till atmosfäriskt syre för att inte drunkna. Det skulle i så fall vara en möjlig förklaring till varför hon dog om hon nu satt fast.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          dom behöver inte använda labyrintorganet heller det som mest skulle kunna vara realistiskt är att hon blev stressad av hanen

          Kommentar

          Arbetssätt...