Sjuk scalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crille24
    • June 2012
    • 98

    Sjuk scalar

    HJÄLP !!!
    Min scalar simmar konstigt har samma problem som finns i denna länken som jag bifogar



    Vad är det för fel och vad kan jag göra åt det ????
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Troligen inget du har orsakat, och personligen hade jag tagit bort den sjuka fisken.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • crille24
      • June 2012
      • 98

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Troligen inget du har orsakat, och personligen hade jag tagit bort den sjuka fisken.
      Okej tror du inte det finns något annat att göra så får jag väl göra det. Men trist det blev så bara över natten från igår.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vänta någon dag och se vad som händer, men troligen blir den inte bättre....men jag håller mina tummar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Hej! detta låtter mest som fisk tuberkulos vilket är en svårbotad fisk sjukdom alternativen som finns är att gå till vetrinären och få ett utskrivet recept på en medicin dock så har jag ingen aning hur mycket det kostar så det är nog lönsammare att avliva fisken

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Hur grundar du att det kan vara fisktuberkolos?
            Vill lära mig för du verkar kunna mycket om vattenvärden och fisksjukdomar.
            Det jag hittar är:

            Fisk-tuberkulos har två olika förlopp, beroende på fiskens motståndskraft:
            1) Fisken verkar må bra, tills den plötsligt slutar äta, förlorar styrsel, och sen dör, allt inom 1-2 dagar. Detta händer främst små fiskar eller fiskar med nedsatt motståndskraft.
            2) Fisken verkar må bra, slutar äta, magrar, får sår på huden, tappar fjäll, får fenskador, kan få bukvattensot eller utstående ögon, kan drabbas av skelettskador, innan den slutligen tappar styrseln och dör. Detta förlopp tar en eller ett par veckor, och drabbar främst större fiskar och/eller fiskar med god motståndskraft.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              symtomen är precis som du skriver: fjällförlust och dåligt mående men såklart det finns flera hundra sjukdomar så det går aldrig att ställa en säker diagnos.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av viktorbj
                symtomen är precis som du skriver: fjällförlust och dåligt mående men såklart det finns flera hundra sjukdomar så det går aldrig att ställa en säker diagnos.
                Varför skriver du då viktorbj "att det låter mest som fisktuberkulos" - när du själv säger, att det finns "flera hundra sjukdomar att välja bland"?
                Personligen tycker jag, att du tar det lite väl lätt på, "att ge goda råd" åt folk som är oroliga för sina fiskar som inte mår bra.
                Som Pia skrev, så verkar inte crilles fisk ha fisktuberkulos-symtom.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Tror inte heller det är tuberkulos

                  Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

                  Kommentar

                  • crille24
                    • June 2012
                    • 98

                    #10
                    Ja han va inte bättre idag så nu finns han inte mer så nu sörjer vi min scalar ikväll

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av crille24
                      Ja han va inte bättre idag så nu finns han inte mer så nu sörjer vi min scalar ikväll
                      .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...