Om det inte är vita prick, vad är det då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Om det inte är vita prick, vad är det då?

    Jag har ju fått vita prickar på båda mina bolivianska fjärilsciklider. De kom över en natt och sitter på samma ställen på båda fiskarna. I den bakre fenan och en prick i ryggfenan. Ska försöka filma dem ikväll när det blivit mörkt. Försökte köpa medicin förra veckan, men eftersom jag bor i Norge har jag inte samma utbud. Köpte det som fanns att köpa, Ichthyo Medik från Prodac. Men nu efter en vecka ser de precis likadana ut.

    Kan det vara något annat än vita pricksjukan? Det är inte trådigt eller sårigt. De är inte slemmiga eller så. Men jag upplever dem som lite gråare än vanligt. Men de är fortfarande pigga och nyfikna. Det enda jag kan säga om beteendet som är lite ovanligt är att de hänger lite mer ihop. Tidigare upplevde jag att de vaktade var sin sten våldsamt, nu verkar de båda vara mer vid den ena stenen. Men jagar friskt skalarerna om de kommer för nära.

    Det som gör att jag funderar att det kan vara något annat är just detta att prickarna sitter på exakt samma ställen på båda fiskarna.

    Tacksam för ideér

    1/ Hur stort är akvariet?
    130L

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Ytterfilter för <300L

    3/ När startade du akvariet?
    6 månader sedan

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    2 Bolivianska fjärilsciklider
    3 Skalarer (små, max 4cm)
    10 rödmunstetror
    6 otocinclus
    1 L134 mal ca 3 cm

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    PH 6,8, KH 3

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH 6,7 KH 3

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Varje vecka ca 20 L. Men det stod utan vattenbyte under juli månad. Bytte 50% 2.a augusti och slamsög botten.

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    16.e augusti dvs för lite över 1 vecka sedan, ca 30 L

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Ja, köpte 3 skalarer 2.a augusti, nej ingen karantän.

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Varierar mellan Tetra flingfoder och tabletter, gurka och fryst Cyclops. Ca 3 gånger per vecka.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    17.e augusti (förra lördagen). Vita prickar på fenorna till bolivianska fjärilscikliderna.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Ja en otocinclus idag, 25.e augusti.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Nej

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Ja 3 vita prickar i fenan på ena fisken och 4 vita prickar i fenan på andra fisken. Ca 1mm stora, tydligt avgränsade. Har inte förändrats.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Ja i 9 dagar med Ichthyo Medik från Prodac, köpt på rekommendation av djurbutiken. Ska behandla 10 dagar. När de haft vita prick och använt medlet har det försvunnit på 5 dagar. Höjt temperaturen till 28-29grader och sänkt vattenytan för att få bättre syresättning av ökade vattenrörelser. Ingen förändring annat än vattnet upplevs som grumligare. Vågar mig inte på varmare vatten pga otocinclusarna.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Alla fiskar fina fredag 16.e. Båda bolivianerna hade prickar på lördagen. Ingen annan fisk visar symptom.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja.
    Senast redigerad av HWH; 25 August 2013, 16:56.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Bilder behövs
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0370.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,4 KB
ID: 2149196
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0365.jpg
Visningar: 2
Storlek: 93,0 KB
ID: 2149195
      Så svårt att fotografera dem så prickarna kommer med. Ska försöka ladda upp en film.
      Senast redigerad av HWH; 25 August 2013, 19:02.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


        Försökte få med båda fiskarna, men de ville inte hjälpa till. Men prickarna syns när de spänner ut fenorna och ganska bra på ena fisken efter 3.15
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Nu när jag såg på filmen här på datorn där på slutet så ser det ut som om otocinclusen har en vit prick på ryggen. Men det måste jag kolla upp och de är inte så lätta att få se. Sällan de är i akvariets framkant.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Du menar de där två prickarna längst bak och längst ner på ryggfenan? Det är nog samma som de tre i analfenan, glänsande, vitblå prickar, som är en del av fiskens färger.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Har också tänkt att det kanske kan vara så, men vad är sannolikheten att de kom samtidigt på båda fiskarna? Men å andra sidan, vad är sannolikheten att om det är en sjukdom att det kommer på exakt samma ställe på båda fiskarna och bara bolivianserna.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tja, sannolikheten att de börjar färga ut samtidigt, och får liknande färger, är större än att de får vita prick på exakt samma ställen Hur som helst, om det är de prickarna jag nämnde som du är orolig för, så behöver du nog inte vara det.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Jag har ju kollat på bilder och ibland är de prickiga, men mera symmetriskt. Och mina har inte haft det alls tidigare, det vet jag med säkerhet. I bästa fall kan det kanske vara något de får med åldern.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Hur prickarna sitter kan nog variera. Kollade på några bilder i mitt album, och tyckte det såg ut på några bilder som om de var lite prickiga i fenorna.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Det är ju otroligt skönt om det är så. Men man blir ju lite eftersom man med en gång fick panik. Googlade vita prickar och fick veta att om man inte kastar sig iväg till affären och börjar behandla så är man idiot. Så tur i okunnigheten kanske att jag bara fick tag i ett naturmedel som tydligen skulle vara skonsamt. Men jag tror temperaturen tog knäcken på en otocinclus.

                      Men då kan ju tråden utvecka sig och handla om den vita pricken på ottosen som råkade komma i bild precis på slutet. Så kan jag noja vidare lite.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Tror inte du behöver oroa dig för Otocinclusen heller, om du menar den vita fläcken på ryggen framför ryggfenan. Vad jag kan se så på filmen, så har den två likadana, en på varje sida, och de ser för stora ut för att vara vita prick.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #13
                          Men vad ska jag noja med då då? Eller ska man kanske bara slappna av och njuta kanske?

                          Jag satte ner värmaren nu i alla fall. Tänk vad skönt att få så bra hjälp. Och tänk vad skönt att det var så lätt att bota min mystiska sjukdom.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av HWH
                            Men vad ska jag noja med då då? Eller ska man kanske bara slappna av och njuta kanske?

                            Jag satte ner värmaren nu i alla fall. Tänk vad skönt att få så bra hjälp. Och tänk vad skönt att det var så lätt att bota min mystiska sjukdom.
                            Hehe, du hittar nog snart nå´t nytt att noja över, det gör man alltid
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...