Har min kampfisk drabbats av bukvattensot?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrorita
    • August 2010
    • 218

    Har min kampfisk drabbats av bukvattensot?!

    Min kampfisk har blivit sjuk och igår kväll så upptäckte jag hur hans buk svullnat enormt bara på en kort stund. Jag har alltid gett honom ett kamfiskfoder som han ätit men för några dagar sedan tog den slut och de hade inte den på djuraffären så jag blev tvungen att köpa vanligt flingfoder till honom tills vidare.

    Hans buk är svullen och fjällen står rak ut och han är färglösare än vanligt. Han älskade verkligen mat innan och blev tokig då han såg fiskmatsburken men nu rör han inte ens maten.

    Temperaturen och vattnet är helt normalt..

    Kan det bero på foderbytet eller kan det vara bukvattensot, kan man isåfall behandla honom med medicin? Skulle det vara fodret har jag vita mygglarver, artemia m.m som jag kan ge honom.

    Länkar till min blogg där jag la upp några bilder då jag inte kan lägga in bilder här, de är suddiga då kameran ville fokusera på rutan istället men jag hoppas ni kan se något endå!


  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Sv: Har min kampfisk drabbats av bukvattensot?!

    Vet inte exakt vad det beror på men det låter som bukvattensot.

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      det låtter som bukvattensot men ser ut som förstoppning om du vill rädda fisken måste du flytta över fisken till ett karantänsakvarium och behandla fisken med metronidazol och höja temperaturen till 30 grader. skriv ut exakta temperatur och nitrat och ph och kh värde vita mygglarver och artemia det är det nyttigaste fodret man kan ge en kampfisk och fling foder och granulat son inte inehåller en protein halt över 45% helst 50% är ohälsosamt för kampfiskar. det som saluförs som kampfiskfoder är oftast mat som inehåller mycket lite proteiner men väldigt mycket kolhydrater men det kan du titta på inehållsförteckningen vad den inehåller för något

      Kommentar

      • sandrorita
        • August 2010
        • 218

        #4
        Okej, Då ska jag kolla upp det! Tack så hemskt mycket för era svar!

        Kommentar

        Arbetssätt...