Hjälp mina fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CicciAn
    • August 2013
    • 4

    Hjälp mina fiskar dör

    Har ett 350literskar där det nu bor 6st guldfiskar ( både vanliga samt fläckiga shubunkin), 5st siamesisk algätare, 4st guldbarber och några algätande snäckor.Akvariet har varit igång ungefär ett år utan problem.. För ungefär två veckor sedan började guldfiskarna dö en efter en.. Har inte räknat men det är omkring 5 som dött. Det började med att deras långa fenor började bli lite fransiga, de tappade färg, lade sig på botten (ej på sidan) och sedan någon dag senare var de döda. Det enda som varit annat än normalt är dels att vi har köpt en ny stor guldfisk ca en vecka innan, och dels att filtret stod avstängt över en natt. Den nya fisken mår jättebra, men kanske att den kan ha burit på någon smitta? Eller kan akvariet ha blivit för överbefolkat? Har dock svårt att tro att det skulle leda till massdöd på det här sättet så snabbt.. De har ju givetvis fått mat så det räcker till alla. Igår lyfte jag ur de tre guldfiskar som mådde sämst, badade dem i saltbad och sedan ner i ett 30L kar (med vatten och växter från det stora)Idag har en dött men de andra två ser piggare ut än innan.En av guldbarberna fick för några dagar sedan plötsligt en vit/röd bula i "pannan" som sedan gick tillbaka och har nu lämnat ett stort rött märke. Den har varit pigg och ätit som vanligt. Vad kan detta vara?PH-värde ligger stabilt på 7,0Nitritvärde
  • CicciAn
    • August 2013
    • 4

    #2
    Blev visst för långt inlägg, ser att allt inte kom med.
    Nitrithalten är <0,3mg/l.

    /Cecilia

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Hur varmt har du i karet?

      Guldfiskar gillar inte varmt vatten

      Ditt avstängda filter kan nog vara boven i dramat om det var avslaget så länge som en hel natt. Risken finns att flera fiskar har tagit stryk..
      Senast redigerad av Dopply; 12 August 2013, 19:42.

      Kommentar

      • CicciAn
        • August 2013
        • 4

        #4
        Temperaturen är och var även då 22-23 grader. Har ingen värmare i akvariet.
        Kan jag göra något annat än att byta vatten och tillsätta vattenberedningsmedel för att återskapa balansen efter att filtret varit avstängt?
        Vi har en syrepump som var igång även när den vanliga pumpen var avstängd, men det kanske inte spelar någon roll?
        /Cecilia

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          Om inte syrestenen låg inne i filtermaterialet så hjälpte den bara dina fiskar och inte floran i filtret..

          Jag skulle tro att det räcker att du kör 50% vattenbyte och en lätt rengöring av ditt filter i akvarievatten, sedan beredning och lite salt för att underlätta för fiskarna så att dom inte får infektioner.

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            testa nitrat omedelbart att det fanns nitrit i det här akvariet kan nästan bara bero på en sak du har ett nitrat värde över 150mg per liter som är skadligt för fiskarna så testa nitrat nu.

            Kommentar

            • CicciAn
              • August 2013
              • 4

              #7
              Jag borde alltså göra olika tester för nitrit och för nitrat?
              Testet som jag gjorde för nitrit visade det lägsta på skalan, vilket var mindre än 0,3mg/l. Det borde väl inte fiskarna ta skada av?
              Om jag skulle ha så höga nitratvärden borde jag väl också ha ett väldigt problem med alger?

              Kommentar

              • Dopply
                • December 2012
                • 485

                #8
                Om det nu skulle vara att ditt nitratvärde är över skalan så blir ändå rekommendationen att göra 50% vattenbyte och reducerad matning under en tid, för att sedan göra ett vattenbyte till.. Sen är ditt Nitratvärde normalt igen..

                Kommentar

                Arbetssätt...