Min Diskus matvägrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheSwedishPike
    • June 2013
    • 123

    Min Diskus matvägrar

    Hej, jag tror en av mina Diskus har börjat matvägra och jag söker då såklart tips för att lösa detta. Som ni ser på första bilden så är det fisken till höger på fotot som har problem med att äta.

    Jag har låtit det vara också för att se om han tar foder på egen hand, men nu börjar det gå några dagar och jag vet att fiskar som blir undernärda är nästan omöjliga att få friska igen, slutar oftast garanterat med döden då.



    Han lever i ett stim på 9 individer.



    Vad brukar ni göra när era Diskus matvägrar?

    Kom med tips!

    Mvh Ted.
  • TheSwedishPike
    • June 2013
    • 123

    #2
    Här är en bild på deras hem också om ni vill veta det. 720 liters akvarium.

    Kommentar

    • Perlan
      • July 2012
      • 79

      #3
      hej. om ögonen är klara och fina hade jag börjat med att prova detta: http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=13&t=9368
      men läs igenom hela tråden innan du påbörjar något.

      Kommentar

      • TheSwedishPike
        • June 2013
        • 123

        #4
        Ursprungligen postat av Perlan
        hej. om ögonen är klara och fina hade jag börjat med att prova detta: http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=13&t=9368
        men läs igenom hela tråden innan du påbörjar något.
        Hej, tack för att du vill hjälpa till! Ursäkta, men man måste vara medlem där tydligen för att läsa. Du hade inte kunnat kopierat in texten till tråden?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Där kan du bli medlem utan kostnad, bara att regga upp dig.

          Det jag tycker med ditt kar, är att de har ingenstans att gå undan, och det kan bli lite stressande för dem.
          Lite mer rötter och högre växter så de känner sig trygga kan vara till stor hjälp. Även antalet diskus spelar in när de är såpass små.
          Sedan lite frågor för att veta lite mer:
          Hur många?
          Hur länge har du haft dem?
          Temp i karet?
          Vad matar du med?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13109

            #6
            Jag reagerar på att ditt kar är verkligen shockljust!!! Det tror jag inte riktigt går hem till diskus och kan säkert påverka viljan till att ta mat.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • TheSwedishPike
              • June 2013
              • 123

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Där kan du bli medlem utan kostnad, bara att regga upp dig.

              Det jag tycker med ditt kar, är att de har ingenstans att gå undan, och det kan bli lite stressande för dem.
              Lite mer rötter och högre växter så de känner sig trygga kan vara till stor hjälp. Även antalet diskus spelar in när de är såpass små.
              Sedan lite frågor för att veta lite mer:
              Hur många?
              Hur länge har du haft dem?
              Temp i karet?
              Vad matar du med?
              Hej, okej. Fler rötter säger du? Vad gäller växterna kan jag faktiskt inte göra mer än att vänta på att växterna växer högre och större av sig själv.
              De får mycket blandat foder. Torrfoder, oxhjärta, röda mygglarver, artemia, definier eller vad det heter, krill, cyclops, m.m.
              28 grader i karet.
              Jag har haft dem olika, men den som matvägrar har jag väl haft nån månad kanske.

              Tack för ditt intresse

              Kommentar

              • TheSwedishPike
                • June 2013
                • 123

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Jag reagerar på att ditt kar är verkligen shockljust!!! Det tror jag inte riktigt går hem till diskus och kan säkert påverka viljan till att ta mat.
                Hm, och då kör jag ändå bara med 2 x 80watt med reflektorer. Varit rätt för att det skulle vara för svag belysning, men växterna växer.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det som kan vara intressant i nuläget är hur sen skiter, om det kommer små bruna riskorn eller lång trådig kanske vit avföring. Skulle tyvärr misstänka det sistnämnda...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13109

                    #10
                    Ursprungligen postat av TheSwedishPike
                    Hm, och då kör jag ändå bara med 2 x 80watt med reflektorer. Varit rätt för att det skulle vara för svag belysning, men växterna växer.
                    160w och vit botten blir bländande. Hade du haft en mörk botten hade det sett annorlunda ut ljusmässigt. Om du ska vänta till de där växterna du har växter upp och dämpar belysningen så lär du få vänta ett par sekel eller så

                    OBS! Du kan väl prova och ta en kartongbit och lägga ovanpå halva karet så de får en mörk tillflyktsplats och se hur de reagerar!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • TheSwedishPike
                      • June 2013
                      • 123

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det som kan vara intressant i nuläget är hur sen skiter, om det kommer små bruna riskorn eller lång trådig kanske vit avföring. Skulle tyvärr misstänka det sistnämnda...
                      Nä, den skiter likadant som de andra om man säger så, hehe. Vet om att det inte är bra när de har vit avföring, men sånt har den inte. Vad är det som är fel om det blir vit avföring?

                      Kommentar

                      • TheSwedishPike
                        • June 2013
                        • 123

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        160w och vit botten blir bländande. Hade du haft en mörk botten hade det sett annorlunda ut ljusmässigt. Om du ska vänta till de där växterna du har växter upp och dämpar belysningen så lär du få vänta ett par sekel eller så

                        OBS! Du kan väl prova och ta en kartongbit och lägga ovanpå halva karet så de får en mörk tillflyktsplats och se hur de reagerar!
                        Inte dum idé, dock tänkte jag att jag skulle ha lite fler rötter i karet och bygga typ grenar så de kan vara där under. Dock är det mystiskt att den simmar i stim med alla sina 8 kompisar, vilka också är nyfikna såklart när jag tittar in i deras burk då de andra tror det är matdags och alla andra 8 äter, förutom den tröga. Det som är konstigt med den är ju det här att den kan skita fortfarande och normal avföring dessutom. Den är inte undernärd iheller, den pickar faktiskt lite på löv och annan inredning och den har liten kagge ändå. "Den" är kanske bara efterbliven precis som människor kan bli?

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          Nu är det ju så att de i naturen kan vara utan mat i upp till tre månader, som jag förstått det. Så det är ju inte helt säkert att det är en ko på isen än Av mina nya 10 har jag egentligen bara sett 4 äta än.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • woodlund
                            • December 2011
                            • 666

                            #14
                            Det kan vara så att den inte mår helt prima och orkar fajtas med dom andra vit matningstillfället utan istället pickar i sig lite mat som sjunkit och lagt sig på botten och därigenom får i sig det den behöver , fortsätt hålla ett öga på den så den inte blir för smal ellerbörjar tappa färgen
                            1900Liter Diskusvatten


                            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • TheSwedishPike
                              • June 2013
                              • 123

                              #15
                              Ursprungligen postat av woodlund
                              Det kan vara så att den inte mår helt prima och orkar fajtas med dom andra vit matningstillfället utan istället pickar i sig lite mat som sjunkit och lagt sig på botten och därigenom får i sig det den behöver , fortsätt hålla ett öga på den så den inte blir för smal ellerbörjar tappa färgen
                              Jag vakar över mitt akvarium så gott jag kan varje dag. Anledningen till att jag gjorde tråden här var ju för att det inte ska gå så långt så den blir undernärd, men som du säger så äter den antagligen "resterna" som far iväg i vattnet. Jag har trott att den äter mina neontetror också eftersom den håller sig fet, men jag har samma antal än, haha.

                              Btw, urläcker diskus du har på din visningsbild!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...