Corysar simmar i spiral och dör några dagar senare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Corysar simmar i spiral och dör några dagar senare

    Jag har ett problem i ett av karen och detta har hållt på i ungefär 3 veckor nu.
    Det är mina pansarmalar som håller på att dö bort, man ser att dom simmar i spiral och ibland vanligt och kan inte hålla balansen i flera dagar och sen dör dom.
    Jag har mist en om dagen ibland 2.
    Efter en vecka när jag kollade värdena så var pht jättelågt, tror runt 5,4 eller mindre och jag gjorde vattenbyte och började höja pht sakta med bikarbonat, typ i 2 dagar så det låg på 6,7 sen, hälde i easy life filtermedium och bytte 1 spann vatten om dagen i några dagar, detta är 1 hundraliterskar.
    Bytte ut filtermassan i ena filtret med men det andra filtret är orört sen länge.
    Jag hade ingen nitrit heller.
    Detta var för ca 1,5-2 veckor sen men det blir nya som blir likadana och där dör fortfarande fiskar.
    Vad är det som kan göra att corysar påverkas såhär och varför blir inte alla såna direkt.
    Kan det hjälpa att flytta alla pansarmalar till ett annat kar som är friska?
    Ancistrusmalarna och räkorna ser jag inte att det skulle var något fel på?
    En av dom som simma i sprial har jag flyttat till en breedingbox ihop med mina pansarmalsyngel för att se om den repade sig så där är helt annat vatten och den har nog varit däri i ca 4 dagar men simmar fortfarande i spiral och ligger ibland på rygg och ibland vanligt så det verkar inte vara någon skillnad så sett.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Ingen som varit med om detta???
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av solis
      Ingen som varit med om detta???
      Jag har också haft problem med pansarmalar som helt plötsligt bara tuppade av av okänd anledning. Vet inte varför samma sak händer dig heller men hur kommer det sig att du hade så lågt pH som 5,4?

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Vi har skogsvatten med väldigt lågt ph, även fast jag har i koraller så är det inte alltid det hjälper att hålla det över 6 i pht, det lakas väll ur efter hand som man byter vatten och då tänker man inte alltid på att ta test. Har däremot satt koraller i ena filtret precis och hällt i lite bikarbonat för att få upp det igen för det var nere på ca 6,2 nu igen

        Det konstiga är ju att inte alla droppar av eller visar symptom på ungefär samma gång utan det tar en eller 2 på en gång som börjar vingla, pansarmalen jag har i yngelkassen lever fortfarande så den verkar hålla sig vid liv längre än dom andra vingelpellarna i det andra karet men den gör lite spiraler fortfarande.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Är det flera olika sorter med pansarmalar som drabbas?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Det är bara en sorts pansarmal i karet men räkorna och ancistrusmalarna verkar inte påverkade.
            Däremot tycker jag min l 066 ser ut att ha blekare ränder än normalt.

            Funderar på om det är något som rinner i karet som är giftigt för jag såg på plåtskenan som är på utsidan att där har runnit något men vet ej vad,
            Det är samma kar som jag startade om som dödade en massa fisk men bara en sort itaget på ett års tid som jag skrev om i vintras om du kommer
            ihåg det.
            Funderar på att starta upp ett nytt kar och slänga över allt där. Och hoppas att fiskarna klarar sig,
            Tror ca 15 pansarmalar dött nu på några veckor och det blir nya corysar som blir vingliga,
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Kan ju vara bara vatten som träckt ut i hörnan bara när det varit bra flås eller högt vatten så det ser konstigt ut
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Det låter antingen som en förgiftning av något slag eller ett "genetiskt" fel på dom. Om det hade varit flera olika grupper med pansarmalar och alla hade dött så hade det ju inte varit det sistnämnda - men nu kan man ju inte veta detta.

                Det kan också ha hänt något drastiskt i akvariet som har skadat något i dom - t.ex. ett snabbt pH-ras eller en snabb pH-höjning. Ett pH-värde på 5,4 är i sig definitivt inte lågt nog för att de skall ha skadats.

                Låter som en bra idé att flytta dom - då kan du åtminstone utesluta förgiftning. Köp gärna också in några få billiga pansarmalar (typ aeneus eller paleatus) och lägg vid flytten ner dom i huvudakvariet för att se vad som händer.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Pansarmalarna har jag haft i flera år och så har jag odlat så där är många generationer, alla dessa har varit med i detta karet hela tiden typ i 2 år förutom dom som jag odlade i höstas då.
                  Tror inte det har varit snabbt ph ras, vi har lågt ph i kranen så jag kan tänka mig att det sjunkit sakta men säkert även om jag har koraller i som ska höja. Men jag kan ju inte vara säker, en vecka efter när det väl hade börjat så såg jag att det var dåligt ph och då höjde jag sakta under ett dygn genom att hälla i utspädd bikarbonat tills jag fick upp det en bit över 6. sen väntande jag några dagar och höjde ytterligare sakta men säkert.
                  Ja eller så kan jag flytta över några av mina neon redstripe som har fel färg och se vad som händer med dom, får se villket jag gör, men ärligt så om jag startar upp 200 litaren så plockar jag nog ner 100 litaren för där har ju hänt så mycket över lång tid i det karet-
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Karet är inte omsilikonat någon gång? Tänker på om det använts fel silikon...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Vet ej men det siliconet som är i är väldigt slitet, det är manges gamla kar så jag har nog använt det till och från i 14 år, bara dom 2 senaste åren som jag märkt detta,
                      Håller på att fylla upp min 200 litare just nu så får pansarmalarna flytta dit imorgon, tänkte fylla hälften med kranvatten som går genom uv filter och sen resten från 600 litaren imorgon så får kranvattnet stå och värma till sig i natt.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Funderar på om jag vågar använda ett av filtren som jag har i 100 litaren, jag bytte till nya filterkuddar på den ena för några dagar sen och det är ett uvfilter-
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Han på arken zoo sa att man förstör filterkuddarna om man kokar dom vad tror ni om det?
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Vågar man ta över rötterna och sånt från karet?
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              #15
                              Ska du starta nytt och misstänker att du har problem i det första karet så ska du ju inte ta någonting från det gamla karet, annars har du ju samma eventuella gifter även i det nya karet.
                              Men som jag skrev på FB, kolfilter är ett billigt sätt att rena vattnet på eventuella gifter/tungmetaller.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              Arbetssätt...