Demasoni med insjunken mage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AzteX
    • May 2013
    • 12

    Demasoni med insjunken mage

    Hej! Jag var i fredags på akvarieleasings butik och inhandlade 20st Pseudotropheus demasoni.

    Ungefär 5 st har insjunken mage och han i butiken sa att dom kan få det om dom har tuggat flera gånger.
    Stämmer det eller ska jag mata på så dom får kagge/ölmage igen?
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    kan du visa en bild på fiskarna?

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      När de inte får äta upp sig ordentligt mellan gångerna de har yngel får de insjunken mage. Då bör de få äta upp sig annars finns en risk att de tillslut svälter ihjäl. Men det kan också vara av anledningen att de inte får någon mat vid matning, att de inte hinner med så de andra fiskarna tar maten först.

      Kan vara bra och titta när de äter, det bästa är ett akvarium till där de kan äta upp sig i lugn och ro.

      Om det har med maten att göra förstås, vissa sjukdomar kan också visa sig vid insjunken mage. Men de kan jag inget om. Men jag har ofta sett att mina Malawi honor får insjunken mage varje gång de har yngel i munnen.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • AzteX
        • May 2013
        • 12

        #4
        Tack för dom snabba svaren, det blir lite svårt o få nån bra bild på dom med mobilen när dom vägrar stå still. Ska försöka låna syrrans systemkamera i veckan så ska det nog gå ändå.

        Jag har möjlighet att skaffa ett 30-40L kar och starta upp relativt snabbt. Kan några utav dom som har insjunken mage gå i det och matas upp lite separat eller är det för litet?

        Fiskarna är 3-4cm

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          Ja och det kommer bara leda till onödig stress för dem!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • AzteX
            • May 2013
            • 12

            #6
            Okej då får jag försöka mata lite extra bara så förhoppningsvis försvinner deras insjunkna mage

            Kommentar

            Arbetssätt...