Röda och skadade gälar, snälla hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

    #31
    Tack så mycket för bra svar! Jag känner mig lite osäker dock, känns som om det finns väldigt många olika åsikter på detta forum haha. Men jag har i alla fall varit och köpt växter idag, 3 lååånga hornsärv och 3 frogbites. Oavsett om jag har ammoniak i akvariet eller allmänt sjuka fiskar så måste ju växterna underlätta för fiskarna, eller hur? Ska även höja pumpen ytterligare också. Idag gjorde jag ett mindre vattenbyte på fyra liter ungefär, bör jag byta typ fem liter varannan dag eller ska jag börja byta typ 25% i veckan som vanligt istället?
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #32
      du ska inte göra några åtgärder om det inte behövs. av vad jag förstog av dig så mätte du ph värdet och det var 8,0 till 8,4 i kranvattnet men att du hade lägre ph värde i akvariet hur lågt? om det skulle varit ammoniak hade det nog visat sig nu att fler fiskar skulle börja visa symtom blir fiskarna bara dåligare? eller mår dom likadant? hursomhelst tycker jag du ska testa ammoniak halten i ditt akvarium visar det höga värden gör ett vattenbyte på 30% och häll i nitrivec varje dag. tills ammoniaket gått över om det inte skulle vara ammoniak och istället någon sjukdom så köp ett karantäns akvarium och behandla med medicin.

      Kommentar

      • FeliciaC
        • March 2013
        • 71

        #33
        Hej igen och tack igen för alla svar.
        Jag har avvaktat lite för att jag tyckte inte att fiskarna blev sämre och jag såg egentligen inga riktiga tecken på ammoniakförgiftning förutom de konstiga gälarna då. Dessutom har jag inte kunnat ta mig till stan och köpa ammoniaktestet. Men nu verkar fiskarna piggare faktiskt, så från och med nu ska jag byta 25% av vattnet en gång i veckan som vanligt och istället hålla koll på nitrit för jag antar att det snart är risk för nitritförgiftning.
        54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
        375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

        Kommentar

        Arbetssätt...