har fått iglar i mitt akvarium....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Intrifast
    • December 2012
    • 15

    har fått iglar i mitt akvarium....

    Har fått (oönskade) varelser i mitt 54 l räkakvarium med körbärssräkor. Det är (mellan)bruna långsmala 'iglar', runda, c:a 10-12 mm långa (i expanderat läge c:a 17-20 mm) som (i likhet med vanlig blodigel) har de en sugkopp i ena änden. De håller sig fast med sugkoppen och pejlar sig fram, släpper sugkoppen, drar den till sig och fäster på nytt.

    Har försökt fotografera men de är för små för att ge vettiga/tolkningsbara bilder.
    Enda nyinköpet de senaste månaderna är en Anubias barteri rotstock (som sannolikt haft med dem som passagerare).

    Vad tror ni det är?
    Farligt - ofarligt?
    Kan man behandla? Med vad?
    Var kan man hitta mer information?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Ja, det låter som iglar.
    2) Ja, de kom antagligen med rotstocken.
    3) Det går inte att säga om de är farliga. Det kan vara fiskiglar, dvs iglar som angriper fisk, eller det kan röra sig om nån art som äter snäckor och maskar (det är det vanligaste). Det är tänkbart att den senare typen äter räkor.
    4) Jag känner inte på rak arm till något bekämpningsmedel som dödar iglar men inte räkor. Vanliga maskmedel (mot exv nematoder och bandmaskar) biter inte på iglar, som är en typ av ringmask (dvs daggmasksläktingar). Rör det sig om enstaka exemplar kanske det bästa är att plocka dem med pincett. Jag ser på nätet att 5 mg/L kaliumpermanganat rekommenderas som behandling mot iglar, men jag vet inte om räkor överlever det.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Intrifast
      • December 2012
      • 15

      #3
      Stort tack, Azur, för din tid och ditt svar! Försöker i första hand att decimera manuellt med pincett och peang. Iglarna är lite svåra att upptäcka, men med lite skärpt observation kanske en tidig insats ger effekt......

      Kommentar

      • Jojje_
        • January 2013
        • 335

        #4
        Med tanke på ditt lilla akvarium så hade jag nog dumpat i en dvärgkulfisk och låtit den smaska på så gott det går. =) Du kommer garanterat inte ha några iglar kvar efter det. =)
        Fluval Edge 46L
        Projekt - Ciklidhörna

        Kommentar

        • Intrifast
          • December 2012
          • 15

          #5
          Uppdatering om iglarna

          Kan någon hjälpa mig med att artbestämma dessa iglar (se film)
          Försöker nu reducera manuellt med hjälp av pincett & peang av alla som jag få syn på.
          Iglarna simmar utmärkt (dvs. snabbt) iväg till ett gömställe.
          Dessa två ex är c:a 18-20 mm i 'utsträckt' läge

          Bifogade filer

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag kan inte säkert identifiera den från de fotona, men det förefaller i alla fall inte vara fiskigel (Piscicola), den är mycket slank, tvärbandad, och har en stor, tydligt avsatt, sugskål). Förusatt att färgerna i fotot är ungefär rätt skulle det kunna vara hundigel (Erpobdella), i så fall är det (trots namnet) inte en parasit utan ett litet rovdjur som främst angriper insekter men kan ta djur upp till ungefär ett grodyngels storlek.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Intrifast
              • December 2012
              • 15

              #7
              Tack Azur för att du finns och tar dig tid att svara! Jag har hittills fått tag på 3-4 styck (som fått en gruvlig död!) undrar förstås var alla de andra finns..... Det kan ju vara som med råttor, - " ser man En, finns det minst Femtio till i närheten". Tråkigt nog verkar det som om de är hermafroditer och därför en potentiell risk.
              Jag hade också en film men den gick inte att ladda upp på Zoopet (i format ".mov").
              Jag tror du har alldeles rätt att det är en Erpobdella. På Youtube finns det en film (http://www.youtube.com/watch?v=UhzbcskHMGY) där det första exemplaret ser ut + uppför sig exakt som de jag fått i akvariet.
              Eftersom jag inte tillfört annat än nyinköpta växter (Anubias b.) är detta väl den troliga orsaken. Funderar om djupfryst/frystorkat foder också kan innehålla ägg som kanske, kanske är viabla....kvaliteten lär skifta kraftigt? Har inte använt levande foder så det kan vi utesluta.
              Jag lyder dina råd och decimerar manuellt alla jag kan se & få tag på. Hoppas detta räcker. Fast när du skriver att de kan ta kan ta djur "upp till ungefär ett grodyngels storlek" blir jag förstås lite rädd för att mina körbärsräkor är i farozonen.....
              Tack för all hjälp!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av Intrifast;1660334[FONT=arial
                Funderar om djupfryst/frystorkat foder också kan innehålla ägg som kanske, kanske är viabla
                Nej, det kan nog uteslutas.
                blir jag förstås lite rädd för att mina körbärsräkor är i farozonen...[/FONT]
                Jag måste nog tyvärr säga att jag skulle bli förvånad om hundiglar INTE åt i alla fall yngel av körsbärsräka.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...