Dvärgkulfiskar. En död, 2st matvägrar. Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    Dvärgkulfiskar. En död, 2st matvägrar. Hjälp!

    Märkte av ett problem för ungefär en vecka sen.
    Insåg att alla mina 8 dvärgkulfiskar inte åt.
    Har testat allt möjligt käk, bland annat:
    fullvuxen levande artemia, nykläckt levande artemia, cyklops, dafnier, röda/vita mygglarver m.fl.

    Vissa firrar råvägrar att äta helt enkelt.
    Detta har gjort att de smalnat till enormt och igår när jag skulle köra veckorengöringen med 50% vattenbyte samt slamsuga botten som jag gör 1ggr/m så såg jag att den största kulfisken hade dött, den hade dock aldrig visat några som helst sympton att vara sjuk eller liknande, DOCK så hade han käkat rätt så många fullvuxna artemia, så pass många att han hade blivit riktigt tjock, nästan så att han inte kunde simma mer.
    Kan det vara något? Att han ätit så pass mkt att han dött helt enkelt?
    När jag plockade ut honom död, så såg han inte uppsvullen utan det såg ut som att han har smält maten innan han dött.

    Precis efter att jag plockat ut den döda fisken ser jag att två av mina andra kulfiskar inte alls är på humör.
    De låg båda på botten utan att ens röra ögonen, de såg döda ut och extremt dåliga ut. Men, de levde.
    Ytterst smala också, de har alltså vägrat käka dessa.
    Jag flyttade över dom till ett annat kar och försökte ge dessa mat, utan någon framgång.
    Rengorde klart karet, körde i lite happy life också.
    Flyttade efter ett par timmar tillbaka fiskarna, de simmade omkring runt och runt hela tiden och såg ut som att de inte kunde svänga åt vänster, utan de simmade i cirklar till vänster.
    Ögonen var stirriga, och enbart sidofenorna rörde på sig. Resten av kroppen såg ut att vara i trans.
    Det slutade med att jag tillsatte salt i karet. 1 matsked på 46 liter körde jag.


    Detta var igår.
    Idag när jag vaknade så kikade jag lite fort och såg att de flesta av kulfiskarna var glada och pigga, nyfikna som vanligt.
    Men jag såg inte alla, får återkomma och se hur det har gått med de som var sjuka.

    Min fråga nu.
    Vad är det som gör att de inte äter?
    Vattenvärdena är fina.
    Inget nitrit/nitrat.
    Ska man fortsätta med att köra salt i akvariet? Vad kommer mina amanoräkor, crystal red/black och galaxyrasboror tycka om det då?
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det naturliga fodret är framför allt snäckor. Men det kan vara svårt att få fram tillräcklig mängd åt dem.

    Har de matvägrat kan det vara väldigt svårt att få igång dem igen. Åt de när du fick hem dem?

    Och det behövs inte salt. De lever även i rent sötvatten i naturen, men tål utmärkt brackvatten.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Håller med - kanske försöka få tag i lite snäckor så att de kommer igång.

      Vuxen artemia kan ställa till med problem för en del fiskar (jag har dock ingen erfarenhet av att det gäller just för dvärgkulfiskar men risken finns) så det skall du kanske vara lite försiktig med.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Kan problemet ha nåt att göra med att karet bara är 46L?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Jag har två dvärgkulfiskar (hade 6, men fyra strök med ganska snabbt, när de ännu var ganska små, hittade dem i insuget till pumpen), och dessa två är nu rätt runda och välmående, och får mest just fryst vuxen artemia, och det verkar inte vara några problem. De äter förmodligen en del malaysiska sandsnäckor också, och säkert en och annan så´n där "kanelbulle" som säkert finns i karet också. Tror inte det var fodret som tog död på de andra fyra, jag misstänker att de antingen blev mobbade och stressade av nå´n som var dominant, eller att de helt enkelt var för små och klena när jag köpte dem, så att de fastnade i pumpens insug, och dog. Jag har för mig att jag hittade alla fyra där. De två som är kvar hade kanske tur i så fall, eller så var de lite starkare. Har haft dem nå´t halvår/år eller så, och de tuffar på bra, i sällskap av kuhliiålar, kolglödstetror, indianplaty, L183, och ett par Cryptoheros nanoluteus.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Kan problemet ha nåt att göra med att karet bara är 46L?
            8 st i ett 46 liter låter som lite väl många - speciellt hanarna kan var griniga mot varandra
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 July 2013, 13:46.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              8 st i ett 546 liter låter som lite väl många - speciellt hanarna kan var griniga mot varandra
              Hmm, 8 i ett 546-liters måste väl ändå funka?

              Mina två (och från början alla 6) går i ett 100-liters.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #8
                Magra, matvägrande och hängiga fiskar som simmar i cirklar, det kan inte vara parasiter?
                Angående saltet så har jag själv bara erfarenhet av amanos, dock i låga doser, vilket inte var några problem. Vet några som testat saltbad med mindre räkor vilket gick bra, dock inte crystal och de har ju lite rykte om sig att vara känsliga. Men du har ju redan saltat, så har de reagerat på det?
                Annars håller jag med om snäckorna, verkar ju dessutom vara favoriten.
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                • Jojje_
                  • January 2013
                  • 335

                  #9
                  Glömde nämna detta, jag har ett nanokar på jobbet med en kampfisk i och 5st microrasboror.
                  I det karet odlar jag kanelbullar och posthornsnäckor som får agera käk till Kulfiskarna.

                  Dock så har jag precis börjat med att ge dem snäckor, har enbart hunnit mata firrarna 2 gånger med dessa.
                  Och då har det funkat bra.. Alla verkar ha ätit.

                  Gällande detta med parasiter?
                  Vad gör man åt saken när det kommer till Kulfiskar?


                  Ps: Tjejen ringde nyss och sa att den som var sjuk igår, låg död på botten idag..
                  Fluval Edge 46L
                  Projekt - Ciklidhörna

                  Kommentar

                  • Avendesora
                    • October 2004
                    • 179

                    #10
                    Hur länge har du haft dem?
                    /Cattis

                    Kommentar

                    • Jojje_
                      • January 2013
                      • 335

                      #11
                      Ursprungligen postat av Avendesora
                      Hur länge har du haft dem?
                      Inte mer än 2 veckor..
                      Fluval Edge 46L
                      Projekt - Ciklidhörna

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                        Vuxen artemia kan ställa till med problem för en del fiskar.
                        Vilken typ av problem och vilka fiskar?? Matar just nu med en del torkad vuxen artemia till fjärilar och diverse tetror...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Vilken typ av problem och vilka fiskar?? Matar just nu med en del torkad vuxen artemia till fjärilar och diverse tetror...
                          Framförallt de med ett långt tarmsystem, men dit hör väl knappast kulfiskar men kan ändå tänka mig att de när de äter snäckor får i sig en del skalrester och därför har ett tarmsystem som är anpassat för detta. Att då bara få ren bulkföda kanske inte är så lämpligt.

                          Men detta med kulfiskarna är bara en spekulation - jag vet däremot att det är "döden" att mata t.ex. troffar med vuxen fryst artemia - men det är ju en helt annan typ av fiskar
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Framförallt de med ett långt tarmsystem, men dit hör väl knappast kulfiskar men kan ändå tänka mig att de när de äter snäckor får i sig en del skalrester och därför har ett tarmsystem som är anpassat för detta. Att då bara få ren bulkföda kanske inte är så lämpligt.

                            Men detta med kulfiskarna är bara en spekulation - jag vet däremot att det är "döden" att mata t.ex. troffar med vuxen fryst artemia - men det är ju en helt annan typ av fiskar
                            Tolkar det som att man ska man vara försiktig med att ge alla fiskarter vuxen arteima!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Tolkar det som att man ska man vara försiktig med att ge alla fiskarter vuxen arteima!
                              rena rovfiskar borde inte vara några som helst problem
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...